Kan een lidwoord ook een ander grammaticaal deel van een zin zijn?En hoe noem je dit?

Zoals in de zin''Zij doen het''.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (2)

Als je bovenstaande zin redekundig gaat ontleden is het zinsdeel 'het' hier lijdend voorwerp. Het is een zinsdeel want het kan in zijn eentje voor de persoonsvorm worden geplaatst. De lijdende vorm wordt dus:

Het wordt door hen gedaan.

Toegevoegd na 1 uur:
Qua woordsoort is 'het' hier een persoonlijk voornaamwoord.
Uit de bron (http://www.cambiumned.nl/verwijswoorden.htm)

HET

Het persoonlijk voornaamwoord het kan verwijzen naar:

1. een voorafgaande zin (of de belangrijkste woorden uit die zin)

Voorbeelden:

Het centrum van Amsterdam is vannacht erg onrustig geweest; ik heb het vanmorgen in de krant gelezen.

Als je de komende dagen toch weer pijn krijgt, moet je het direct zeggen.

2. een zin die nog volgt.

Voorbeeld:

Het is erg vervelend dat we niet naar de voorstelling konden.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Nee. Het is hier een persoonlijk voornaamwoord.
Uit de bron (http://www.cambiumned.nl/verwijswoorden.htm) HET Het persoonlijk voornaamwoord het kan verwijzen naar: 1. een voorafgaande zin (of de belangrijkste woorden uit die zin) Voorbeelden: Het centrum van Amsterdam is vannacht erg onrustig geweest; ik heb het vanmorgen in de krant gelezen. Als je de komende dagen toch weer pijn krijgt, moet je het direct zeggen. 2. een zin die nog volgt. Voorbeeld: Het is erg vervelend dat we niet naar de voorstelling konden.
"het " zou in dit geval een werkwoord kunnen zijn.iets wat je doet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de zin waar het om gaat is "doen" het werkwoord.
niko
10 jaar geleden
en wat ze doen is "het",dan is"het"een of andere vorm van iets doen.werkwoord.bv.wat doen ze? ze fietsen.dan is fietsen het werkwoord.
wat doen ze?ze doen het.dan is het,werkwoord.dacht ik.
Computoon
10 jaar geleden
Nee, 'het' kan in geen enkel geval een werkwoord/werkwoordsvorm zijn. Er bestaat namelijk geen werkwoord 'hetten'.
niko
10 jaar geleden
ok.