Waar worden 'vader' - 'moeder' en 'dochter' op gebaseerd bij woorden als:

- Vaderland
- Moedertaal
- Moeder aarde
- Moederbord
- Dochteronderneming

En waarom wordt het woord zoon niet gebruikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Uiteraard van de rol die ze spelen ten opzicht van iets anders (moederbedrijf, moederbord als ze een verzorgende danwel voortbrengende functie hebben) of van de moeder afkomstig zijn (je taal leer je voornamelijk van je moeder), vaderland is wat sexistisch wellicht, maar omdat we ook mannelijkefamilienamen gebruikten lag het ook voor de hand dat je thuisland het land van je vader, je vaderland was.
Dochter gebruik je wanneer iets uit iets voortkomt, inderdaad het dochterbedrijf (van het moederbedrijf).

Zoons zijn blijkbaar niet zo heel belangrijk, of hebben een te weinig afhankelijke rol om in woordverband onverhuld duidelijk te maken waar het op slaat. Op een of andere manier heeft een zoonbedrijf toch minder met het moederbedrijf te maken van het dochterbedrijf. Maf eigenlijk....

maar je gebruikt ze dus om een afkomst aan te geven, of een 'familieband' voor niet - menselijke zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het blijft maar poetsen. De kraan is dan wel een ietsiepietsie dichtgedraaid, maar overal ligt nog drek en hier en daar sijpelt het nog binnen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoon mooi antwoord, hihi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rattengif !

Andere antwoorden (4)

In de eerste 2 gevallen geeft het simpelweg afkomst weer, het land waar je ouders uitkomen, de taal die je ouders spreken.
In het derde geval van de Romeinen, die zagen de aarde als een van de goden, een soort moeder van alles.
Het moederbord voor een pc is hetzelfde als een moeder voor een feutus.
Dochteronderneming is een inderliggende ojderneming waarvan een groot bedrijf er meerdere kan hebben.
Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ongetwijfeld gebaseerd op de traditionele rollen. Moeder is degene die baart en opvoedt, vader is hij die verdedigt en stamhouder is. Het was logisch dat de zoon het bedrijf van de vader overnam, dus is het bijzonder om te vermelden dat de dochter dat heeft gedaan.
Amadea
13 jaar geleden
Familiebanden zoals bij "Broedermoord".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Hé, ben je je apestreken verleerd en maar overgestapt op kattekwaad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krek!
Moeder- in een woord heeft vaak de betekenis van veilig, thuis, oorsprong.
Dochter is dan tegenovergesteld - 'stamt af van' of lager in de hirarchie (dochteronderneming)

Maar de taal heeft ook behoefte aan variatie. Dus moederland of vaderland lijkt geen groot verschil in betekenis te hebben. Denk bijvoorbeeld aan bijenhoning, bloemenhoning, imkerhoning, boerenhoning etc.