Hoe is de verdeling tussen "de" en "het" woorden?

Zijn er in de Nederlandse taal meer "de" of "het" woorden en wat is de verdeling tussen deze beide?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1K

Antwoorden (1)

De 'de' woorden zijn mannelijke of vrouwelijke woorden. 'Het' duidt onzijdig aan. Er zijn veel meer 'de' dan 'het' woorden
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verkleinwoorden beginnen meestal wel met het, de jongen, het jongetje bijvoorbeeld. Ik denk dus dat het andersom is.
Ivana
10 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Nergens ter wereld worden zoveel verkleinwoordjes gebruikt als in onze taal. In dat geval heeft ieder 'de' woord ook nog een verkleinwoord als 'het' woord en dan overstijgt het aantal 'het' woorden de 'de' woorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meervouden van woorden, al dan niet verkleinwoorden, zijn dan weer "de" woorden: de jongens, de jongetjes. Dus dan wint "de" weer...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-het-algemene-regels Niet alles is logisch voor mij: h e t schaap de schapen, maar de hond de honden. Het meisje de meisjes, maar de jongen de jongens. Ingewikkeld genoeg voor buitenlanders om hier uit wijs te worden.
Ivana
10 jaar geleden
Het schaap of de hond….. in het meervoud is het altijd 'de'
De schapen, de honden, de boodschappen, de broden, de neuzen,