Hoe vergroot je je Nederlandse woordenschat ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
ronron1212
6 jaar geleden
Boeken lezen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad lezen; dat kunnen boeken zijn, maar ook kranten, tijdschriften, websites etc...
En woorden die je niet kent opzoeken of navragen en opschrijven. En ook een idee:
Er zijn diverse websites die een "woord van de dag" o.i.d hebben.
Zelf ontvang ik bijvoorbeeld per mail "woordpost" van "Onze Taal". Daarin wordt van 1 woord uitgelegd wat het betekent en waar het vandaan komt.
Hier de bijebehorende link:
https://onzetaal.nl/nieuws-en-dossiers/nieuwsbrieven/woordpost En deze website is iets soortgelijks:
https://www.taalbank.nl/category/woordvandedag En ook leuk en handig is:
https://synoniemen.net
Als je daarop een woord intikt, krijg je woorden die ongeveer hetzelfde betekenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen is je aansluiten bij een vrijwilligers club waar Nederlandse conversatieles gegeven wordt.
Dit gebeurt in groepjes van verschillende grootte op verschillende niveau's.
Probeer het eens, praten met elkaaren daardoor leren, gewoon leren. Oefening baart kunst.

Antwoorden (2)

Door veel te lezen. Kranten, tijdschriften, boeken. En van elk onbekend woord dat je tegenkomt de betekenis opzoeken.
Amadea
6 jaar geleden
Begin met regelmatig lezen van literaire boeken. Ook het lezen van kranten kan werken, omdat daar nogal wat nieuwe woorden worden gebruikt. Let wel op, dat je kritisch bent op de spelling in de krant. Juiste spelling is niet altijd hun sterkste kant.
Lid worden van een groep waar veel gepraat en gediscussieerd wordt kan ook helpen. Als mensen moeilijke woorden gebruiken vragen wat het betekent of thuis direct opzoeken.
Zie of hoor je vreemde woorden? Meteen opzoeken. Hetzij in een woordenboek hetzij op internet.
Bedenk ook, dat een rijkere woordenschat altijd in context staan met volledige zinnen en dus taalgebruik.