'is een beetje commentaar' een correcte zin?

Soms twijfel ik over de niet telbare zelfstandige naamwoorden. Ze zijn niet telbaar, maar toch zie ik heel veel woorden gecombineerd worden met een beetje of wat, terwijl ze wel een meervoud hebben, zoals het woord commentaar.
Hoe zit nou precies? Is commentaar nou niet telbaar of wat?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook zoals bij het 'woord' kaas. Ik heb een beetje kaas, terwijl het een meervoudsvorm heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (2)

Ja, het is een correcte zin.

Het woord "commentaar" is wel enigszins vergelijkbaar met een woord als bijvoorbeeld "glas". Een glas (het voorwerp) bestaat uit glas (de stof). Van het voorwerp "het glas" bestaat een meervoud: de glazen. Van de stof "glas" bestaat geen meervoud.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Ben het ook niet eens met je conclusie dat het een correcte zin is, het is namelijk geen zin, maar het concept wat je uitlegt is precies waar het om gaat.
SimonV
6 jaar geleden
Een beetje betekent hier "een stukje" van iets.
Of er een meervoud van kan bestaan, doet er niet toe. http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=beetje&lang=nn (Min niet van mij).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch wringt het. Niet iedere combinatie klinkt goed. Als het gaat om de omvang van het commentaar kun je zeggen: veel, weinig, enig, wat; 'een beetje' is niet fout, maar ook niet mooi.
SimonV
6 jaar geleden
Mee eens!
Na het woord "beetje" verwacht ik iets stoffelijks.
"Een beetje commentaar" is daarom mijns inziens geen mooi Nederlands.
Hoewel Van Dale als voorbeeld geeft: "Een beetje technicus kan dat oplossen"...
Taalkundig is 'een beetje' juist gebruikt in de zin. Het gaat hier om een onbepaalde hoeveelheid en dan gebruik je een onbepaald hoofdtelwoord.
Zelfstandige nmw. (namen van mensen, dieren, dingen) die telbaar zijn, dus waarvan er minstens één bestaat veranderen zodra er sprake is van meerdere....daar loopt een man...daar lopen twee/meerdere/weinig enz. mannen.
Je hebt echter ook woorden die meer als soort of beter gezegd 'stof' tellen en die als geheel gezien worden. Zo kan je 'kaas' zien, of hout/zilver/ goud, melk enz.

Je spreekt ook niet van meerdere gouden als geheel...wel als het als stoffelijk bijvoegelijk nmw. bedoeld is nl. een gouden ring/ houten schuur enz.
Zo heb je een hele kaas, of een plakje-,beetje-, veel-,weinig kaas op je boterham en spreek je alleen van meerdere kazen als je het over meer dan een ronde hele kaas hebt.

Commentaar kan je ook zo zien...het is een geheel van woorden en dat kan veel of weinig zijn. Zo kan je dan ook een beetje-, veel-, weinig-, verschillend- of eensluidend commentaar op iets horen. Een beetje commentaar kan je om je heen horen, maar ook veel commentaar. Als rangtelwoord gebruikt kan je ook spreken van 'meerdere' commentaren, maar niet als algeheel commentaar.
amc