Wat zijn "waarom", "waar", en "hoe" in woordontleding?

Hoe noemt men deze woorden in woordontleding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

vragende bijwoorden

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de middelbare school tegenwoordig meestal gewoon aangeleerd als bijwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onjuist: het zijn vragende voornaamwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, vragende voornaamwoorden zijn: wie, wat, welke, wat voor een. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vragend_voornaamwoord (en zie daarbij ook de opmerking dat er ook bijwoorden worden gebruikt om een vraag in te leiden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, vragende voornamen zijn het niet omdat ze naar een plaats of toestand vragen

Andere antwoorden (1)

Volgens van Dale is "waarom" een voornaamwoordelijk bijwoord, "waar" een bijvoeglijk naamwoord en "hoe" een bijwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik niet. Hoe kan "waar" nu een bijvoeglijk naamwoord zijn? Je kan toch niet zeggen: "de ware tafel"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In bijvoorbeeld "het ware verhaal" of "hij is een ware held" is waar een bijvoeglijk naamwoord.