Moet er een vraagteken in de volgende zin? "Kan ik nog helpen, of is dat niet meer nodig"

Kan ik nog helpen, of is dat niet meer nodig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
eigenlijk zijn het 2 vragen in 1 zin.
in dat geval zouden er dus 2 vraagtekens moeten staan. dan zijn het dus 2 zinnen
Castle
6 jaar geleden
Ik zou eerder de komma weghalen en dan een vraagteken plaatsen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Meer keuze vraag?
SimonV
6 jaar geleden
Als het als retorische vraag bedoeld is: een retorische vraag heeft de woordvolgorde van een vraag maar vaak de intonatie van een mededelende zin. De retorische vraag eindigt op schrift doorgaans met een vraagteken, maar de intonatie van zo een vraag laat eerder een uitroepteken horen (Wikipedia). Voor het vertalen van films en het maken van ondertitels wordt geleerd dat een rhetorische vraag geen vraagteken krijgt. http://schrijvenonline.org/forum/112717
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
`kan ik nog helpen?`
lijkt me voldoende in deze zin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is zelfs een retorisch vraagteken bedacht:
https://en.wikipedia.org/wiki/Question_mark#Rhetorical_question_mark
Jammer genoeg weer uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gaat de zin aan het eind omhoog (toonhoogte)? Dan zeker een vraagteken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ruiter46 De zin moet in principe omhoog gaan, het is gewoon een vraag. Dat wordt gedicteerd door de woordvolgorde. Ik kan....!
Kan ik...? https://nl.wikipedia.org/wiki/Vragende_zin#De_werkwoordelijke_vraagzin
Je kan de zin zoals in de vraag niet stellend uitspreken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@MrTomaat: Primair is: Hoe zeggen we dit gewoonlijk? Dan vind ik het "stellend uitspreken", dus zonder toonhoogtestijging, toch het best klinken.
Secundair is: Hoe schrijven we het zo, dat de zin zo wordt uitgesproken als we bedoeld hadden?
Misschien had de schrijver de zin moeten spiltsen:
"Kan ik nog helpen? Of is dat niet meer nodig. (?)"
"Stellend" of vragend uitgesproken, met of zonder het vraagteken tussen haakjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
We hebben helemaal niet te maken met de uitspraak om te bepalen of er een vraagteken komt. Het is een twee maal een ja/nee vraag(of gesloten vraag, dat is gewoon taalkundig vast te stellen; persoonsvorm na het onderwerp direct aan het begin van de zin, dus moet er een vraagteken achter. Dat is niet meer nodig.
Is dat niet meer nodig?
(of zonder de ontkenning in de vraag)
Is dat nog nodig? Ik kan helpen.
Kan ik helpen? Als je andere regels kent, zal je even een link moeten geven. Want wat jij prima vind klinken is geen argument voor het wel niet plaatsen van een vraagteken zover ik weet. Hier nog een link die mijn stelling bewijst
http://taaladvies.net/taal/advies/term/46/ Als de zin erna een antwoord is, is de zin ervoor een vraag.

Antwoorden (1)

Daar moet een vraagteken achter. De volgorde "kan ik" bepaalt dat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Aan het begin van de zin.

Toegevoegd na 1 dag:
"Vragende zin
Een vragende zin of vraagzin is een zin in de vorm van een vraag. Dit soort zinnen staat haaks op de stellende zin. Er zijn drie hoofdsoorten vraagzinnen te onderscheiden: de bijwoordelijke vraagzin, de werkwoordelijke vraagzin en de voornaamwoordelijke vraagzin.

De werkwoordelijke vraagzi
De werkwoordelijke vraagzin begint met een werkwoord.

Is er een dokter in de zaal?"
Er is een dokter in de zaal

Kan ik helpen?
Loop ik zo goed?

Ik kan helpen.
Ik loop zo goed.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
+ want zelfs als het een sarcastische constatering /retorische vraag is behoeft het een vraagteken.