Wat is correct: bibliotheek met een hoofdletter of kleine letter?

Ik dacht altijd dat bibliotheek gewoon een woord zoals ''fiets'' of ''wasmachine'' was. Niets bijzonders dus gewoon een kleine letter. Nu kijk ik bij de website van BoekStart (en bibliotheken) en zie ik iedereen het met een hoofdletter schrijven.
Ik zag dat Bibliotheken.nl aangeeft het met een hoofdletter te schrijven en dat dat officieel de schrijfwijze is, maar ik zie nergens verder dat dit ook onderbouwd is vanuit daadwerkelijke taalregels.
Ik krijg op die manier zelf een beetje de indruk dat de bieb zichzelf belangrijk wilt maken door een hoofdletter in de naam te zetten.

Stel dat je midden in de zin ''Bibliotheek'' neerzet, is dat dan fout?
Zijn beide vormen correct?

Bedankt alvast!

een jaar geleden
in: Taal
3K

Antwoorden (3)

"Bibliotheek" is inderdaad gewoon een zelfstandig naamwoord zoals ''fiets'' of ''wasmachine''.
In die zin wordt het alleen met een hoofdletter geschreven op het moment dat het aan het begin van de zin staat.
Echter... het kan ook onderdeel van een naam zijn ! B.v. "Bibliotheek Nergenshuizen". In dat geval wordt het wél met een hoofdletter geschreven.
B.v.: "Om 6 uur was Bibliotheek Nergenshuizen reeds gesloten."
Dat is context-afhankelijk. Eigennamen worden met een hoofdletter geschreven dus zodra 'bibliotheek' verwijst naar één specifieke instelling ipv naar het algemene concept, is een hoofdletter correct of iig verdedigbaar.
een jaar geleden
Het correcte antwoord is 'Bibliotheek' met een hoofdletter.
9 maanden geleden