Hoe kan het woord 'tol' zowel mannelijk/onzijdig als vrouwelijk zijn?

Ik ken iemand die 'Van der Tol' heet. Die naam doet vermoeden dat 'tol' een vrouwelijk woord is.

Ik ken ook de naam 'Van den Tol'. Die naam doet vermoeden dat 'tol' een mannelijk of een onzijdig woord is.

Hoe kan 'tol' zowel mannelijk cq onzijdig, als vrouwelijk zijn?

Cryofiel
6 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Erna55
6 jaar geleden
Veel achternamen hebben een schrijfvariatie.
Waarschijnlijk zijn er fouten gemaakt door ambtenaren die geboorteaangifte opnamen.
Ik weet b.v. van een familie Heijltjes die een tak Hieltjes heeft, door een schrijffout.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien tol van speelgoed en tol van tolbrug.
Amadea
6 jaar geleden
Volgens de Taalbank kon tol in Oost-Nederlands dialect vrouwelijk zijn.
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M069086

Het beste antwoord

Volgens de Van Dale is tol tegenwoordig mannelijk, zowel in de betekenis van doortochtgeld als kinderspeelgoed. Tol is dus niet zowel mannelijk, vrouwelijk als onzijdig. In een naam is echter van alles mogelijk; dat hoeft zich niet noodzakelijkerwijs aan de spellingregels te houden. Daarnaast zijn de spellingsregels in de loop der jaren onderhavig geweest aan allerlei veranderingen. Ook waren er lokale en regionale afwijkingen en maakten mensen spelfouten. Dat verklaart de verschillende varianten die je tegenkomt in achternamen.