wat is het verschil tussen een dop en een deksel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een deksel dekt af en een dop verstopt. Het verschil merk je bij het omdraaien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus op en verfblik zit een dop ? ;)

Antwoorden (3)

Een dop zit over het algemeen op een flesje en is veel minder breed (doorsnee) dan een deksel wat over het algemeen op een potje zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Een dop is kleiner. +
Een dop is iets dat je kan vastzetten, denk hierbij aan een fles of flacon met een schroefdop enzovoort.....
Een deksel is iets wat je ergens opzet of oplegt, denk hierbij aan een kookpot of -pan enzovoort....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij dan een dop op je augurkenpot?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
technisch gesproken wel maar in de volksmond word dit inderdaad een deksel genoemd maar louter technisch bezien is dit wel deelijk een dop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een broodtrommel of 'bewaardoos' (voor in de koelkast of diepvries) dan? Dat deksel kun je ook vastzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk toch echt dat de vraagsteller geen technisch antwoord wil maar het antwoord van de volksmond. Niemand gebruikt het op jouw manier. Op elk potje past een dekseltje!
Een dop is een omhulsel, een soort schil. Bonen, erwten, pinda's en eieren zitten in een dop.
Een dop kan ook een leeg omhulsel zijn, min of meer in de vorm van een halve bol. En dat is men in de loop der tijd ook gaan toepassen op half-bolvormige, holle deksels. De dop van een ventiel.

Een deksel is een bedekking, iets wat bedekt. Het zelfstandige deel van een hol voorwerp, dat dit aan de bovenkant afsluit.

Een deksel is groter en platter. Een dop is kleiner en ronder.
Amadea