Kan iemand die rechts handig is met links leren schrijven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Als die rechtshandige persoon ook met links wel de fijne motoriek goed heeft ontwikkeld is dat helemaal niet zo moeilijk. Het vergt wel oefening om de bewegingen met de pen goed en soepel te kunnen maken èn het vergt veel concentratie omdat je als rechtshandige de neiging hebt om sommige letters automatisch in spiegelbeeld te gaan schrijven. Ik heb het mezelf op de basisschool al aangeleerd (uit verveling) en kon op een gegeven moment met links sneller en netter schrijven dan sommige andere leerlingen met rechts. Gek genoeg kan ik met links sneller in spiegelbeeld schrijven (dus van rechts naar links en alle letters verkeerd om) dan gewoon. Als ik met links gewoon van links naar rechts wil schrijven moet ik daar heel erg bij nadenken.

Ja, het is een kwestie van heel veel oefenen, al zal het resultaat waarschijnlijk niet zo goed zijn als met 'rechts schrift' te behalen is. (En er is geen reden voor om dit te doen). Lang geleden (maar dan écht lang geleden) moesten linkshandige kinderen rechts leren schrijven, dat lukte ook. Misschien had dit 'moeten' te maken met het schrijven met inkt uit een inktpot; als je dan linkshandig schrijft, zit je steeds met je hand vlekken te veroorzaken in je schrijfwerk. Tegenwoordig mogen linkshandigen links schrijven, er bestaan zelfs schrijfmethodes voor linkshandigen waarbij de letters 'linkshellend' geschreven worden in plaats van 'rechtshellend'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100