Wat is het verschil tussen een tip en een handleiding?

We hebben een heleboel handleidingen geschreven op ons forum, of tips, en we willen ze nu onderverdelen in een submap tips en submap handleidingen. Maar wat is de criteria voor een tip en wat voor een handleiding? Minder dan 6 printscreens is dan een tip? Alleen tekst is een tip?

Bij bijna elke tekst hebben we ook een printscreen gezet, dus is alles een handleiding op ons forum? Dus wat is het onderscheid

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit is het forum:
http://www.pc-helpforum.be/f203/

Zoals je ziet is Windows 7, onderverdeeld in Handleidingen en tips. Maar wat gaan we onder handleidingen plaatsen en wat onder tips?

Toegevoegd na 9 minuten:
Klik op "Windows 7" om alle handleidingen tips te zien. Die moeten we dus gaan steken in "handleidingen" en "tips".

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je een linkje van dat forum plaatsen?

Antwoorden (5)

Dat is maar net wat je zelf in je redactionele formule zet. Over het algemeen is een tip een korte tekst met een screenshot, maar je kunt er zelf van maken wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een handleiding staat wat je moet doen , hoe het werkt
en een tip is wat je bijv. beter KAN doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een handleiding is een gebruiksaanwijzing en een tip een handigheidje. Je kunt tips ook in de handleiding zelf verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
kort maar duidelijk, +
Een handleiding gaat over het geheel van iets. Bijvoorbeeld: een handleiding voor het installeren van MS Office. Een tip is een handigheidje of advies daarbij. Bijvoorbeeld dat je schijfruimte kan besparen om niet alle onderdelen van MS Office te installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een handleiding kun je gebruiken om te begrijpen hoe een systeem werkt en er bijv de eerste keer mee aan de slag te gaan. Een goede handleiding volgt in zijn stappen dat ook de stappen in de VOLGORDE waarin een gemiddelde gebruiker ze gebruikt.

Een tip is meer een los item en verschillende tips hoeven niet perse op volgorde van het proces te staan. Een hele nuttige tip die aan het eind van iets kan toegepast mag wat mij betreft VOOR een minder belangrijke tip staan om het systeem te starten (ik weet niet of dit zo nog duidelijk is).

Samenvattend zou ik zeggen:

Een handleiding is MEER (niet alleen) voor de startende gebruiker
Een tip is meer voor een ervaren gebruiker

Een handleiding staat op chronologische volgorde
Tips staan op volgorde van belangrijkheid
amigo