Hoe is het mogelijk dat ik een Engels accent heb in een derde taal?

Ik woon nu een tijdje in het buitenland en leer daar dus ook de taal. Het is niet zozeer een probleem maar terwijl ik die taal spreek (Zweeds) denkt iedereen dat ik Brits ben.

Tijdens het leerproces sprak ik in het dagelijks leven eigenlijk alleen maar Engels en tijdens de taallessen Zweeds. Engels spreek ik niet met een Engels accent maar ook niet met een superzwaar Nederlands accent, je hoort het wel een beetje dat ik Nederlands ben.
Ditzelfde fenomeen heb ik ook met Duits dat mensen denken dat ik Engels ben als ik Duits spreek.
Duits heb ik altijd vanuit het Nederlands geleerd maar met Zweeds leer ik het vanuit het Zweeds zelf door te luisteren naar de leraar. Thuisstudie doe ik trouwens wel vanuit het Engels maar dan gaat het meer om vertalingen van zinnen en grammatica lessen dus ik luister niet naar een Brits persoon o.i.d.

Nu vroeg ik me dus af: hoe is het mogelijk dat ik een Engels accent ontwikkel in een vreemde taal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.5K

Antwoorden (1)

Een mogelijke verklaring die ik kan bedenken: mensen die weinig of geen ervaring met andere talen (en accenten) hebben, gaan zelf vaak invullen wat ze denken dat het andere accent is. Als je dan ook nog Engels spreekt (zoals je in Zweden doet), kan iemand al gauw denken dat het dan ook wel een Engels accent zal zijn.
Een andere mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat je toch beter Engels spreekt (of in elk geval een duidelijker Engels accent hebt) dan je zelf denkt. Je zou dit eens voor kunnen leggen aan een native speaker (iemand die Engels als moedertaal heeft), om te horen hoe die jouw accent beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem alleen is dat de mensen waarmee ik praat niet weten dat ik normaal gesproken Engels spreek. Ze zullen vast wel weten dat ik Engels spreek maar niet welk niveau. Daarnaast begin ik het gesprek altijd in het Zweeds dus ze horen mij geen andere taal spreken. Volgens een Engelssprekende vriend van me (Moedertaal, Australisch) heb ik een soort hybride accent/ woordenschat tussen Amerikaans-Engels en Brits-Engels met een lichte Nederlandse ondertoon wat in sommige woorden sterk naar voren komt. Al met al een raar iets :).