is deze zin correct?

Ik ga naar het huis van mijn moeder vandaag.

is deze zin correct? ik kom uit england help me alsubilieft

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Antwoorden (9)

Vandaag ga ik naar het huis van mijn moeder..
Dit klinkt wat beter..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga vandaag naar mijn moeders huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"vandaag" staat niet helemaal op de juiste plek , hoewel ik niet denk dat het fout is .

In het Nederlands zeg je : Ik ga VANDAAG naar het huis van mijn moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik ga vandaag naar het huis van mijn moeder." klinkt ook goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga vandaag naar mijn moeder

Toegevoegd na 2 minuten:
als jij je moeder gat bezoeken, ik ga vandaag naar mijn moeder.
als je naar het huis gaat waar ze woont of gewoond heeft, maar waar ze vandaag niet is, dan ga je naar vandaag naar het huis van je moeder.

Toegevoegd na 3 minuten:
gat moet zijn gaat

Toegevoegd na 4 minuten:
[..]dan ga je vandaag naar het huis van je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het beter om te zeggen: "Ik ga vandaag naar mijn moeder" of "Vandaag ga ik naar mijn moeder". Het huis kun je weglaten, daar gaat het niet om, tenzij je haar huis bezoekt terwijl ze zelf afwezig is, bijvoorbeeld om de planten water te geven of te klussen. Dan zeg je: "Vandaag ga ik naar het huis van mijn moeder" of "Ik ga vandaag naar het huis van mijn moeder".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Nederlands komt de bepaling van tijd vóór de bepaling van plaats.

Dus inderdaad:
Ik ga vandaag naar het huis van mijn moeder.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante reacties.
In het Nederlands is de woordvolgorde meestal extreem belangrijk. Dus je kan er wel van uit gaan dat er betekenisverschillen zijn die je alleen uit de context kan verklaren.

Jouw zin hoeft niet verkeerd te zijn maar roept bij mij dan wel vragen op:
Waarom zeg je 'het huis van .. ..'. Kennelijk was er een keuze.
Doordat 'vandaag' achteraan staat krijgt het nadruk. Niet morgen of later dus. Als je het na 'Ik ga .. ..' zet, is het meer terloops.

Echte dominees analyses dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je het zo stelt klinkt het als; I am going to mom's house today. Het woord huis is formeel misschien wel goed maar wordt in Nederland niet zo vaak gebruikt. Engels is vaak formeler. Ik ga vandaag naar ma toe is vaak al voldoende. In jouw zin is de nadruk vooral gelegd op huis en dat is denk ik niet zo bedoeld.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik wilde nog iets toevoegen. Wanneer je het zo stelt, is het net of er iets aan de hand is of dat je er al lang niet meer bent geweest.