Sarcasme is een stijlfiguur, een manier waarop je iets kan zeggen. Wie sarcasme gebruikt, spreekt heel negatief over iets. Cynisme is meer een langdurige houding, een manier van denken. Wie cynisch is, is negatief over zaken, maar hij hoeft dit niet direct te uiten.
Antoni
6 jaar geleden
Sarcasme is bijtende spot, zwartgallige humor. Die kan geuit worden door prijzende taal die overduidelijk in tegenspraak is met wat er bedoeld wordt. Een sarcastische docent kan een zwak presterende leerling bijvoorbeeld aanspreken met: "Je moet vooral zó doorwerken, dan kom je zeker aan een diploma".

Cynisme is een houding die voortkomt uit wantrouwen - gerede twijfel tegenover de goede bedoelingen van de medemens - en kan hoogstens spottend worden opgevat. Dit kan uitgedrukt worden door een uitspraak die volstrekt waar is maar op het bewuste moment niet gezegd hoort te worden, omdat het bijvoorbeeld ontluisterend is. Zo kan een cynische specialist tegen een patiënt zeggen: "Eerst het goede nieuws: er zal een ziekte naar u genoemd worden".
Amadea