Welke naam plaats je als eerst als je namens meerdere personen een brief of kaart schrijft?

Mijn vriendin schrijft vaak kaartjes namens ons allebei, nu vroeg ik gisteren waarom ze mijn naam altijd als eerst schreef, en zij was van mening dat dit zo moest.

Dus wat is correct:

Groetjes [schrijver] en [partner]

Groetjes [partner] en [schrijver]

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
29.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat je vriendin doet is niet zo gebruikelijk. Meestal plaats je de naam van degene namens wie je schrijft als tweede, misschien zelfs gevolgd door 'ook namens/van [p]' Maar in dit soort informele situaties kun je moeilijk van incorrect of fout spreken. Ik vind het wel lief van je vriendin dat ze niet nadrukkelijk wil laten merken dat zij degene is die werk heeft verzet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb geleerd de naam van de ander als eerste te schrijven en mijn naam als laatste, zo heb ik het ook doorgegeven aan mijn kinderen. Ik ben het dus eens met je vriendin.
Amadea
6 jaar geleden
Het is gewoon netjes om jezelf als laatste te noemen. Zo hoort het!
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb het ook zo geleerd. Je eigen naam als laatst.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is allemaal leuk en aardig, dat mensen hier geleerd hebben dat schrijver als laatste wordt vermeld, maar dat is absoluut niet wat in de praktijk het meeste gebeurt. In de vele kaarten en brieven die ik in mijn leven van stellen heb ontvangen wordt bij een heel klein aandeel de schrijver als laatste genoemd. Ik zou de werkelijk bestaande conventie altijd als uitgangspunt nemen en niet wat mensen beweren dat ze hebben geleerd.

Antwoorden (4)

Dat maakt niet zoveel uit. Behalve als je Pietje precies bent, dan zou ik het op alfabetische volgorde zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is netter om jezelf als laatste te benoemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een kwestie van goede manieren, wellevendheid, van etiquette.

Eerst schrijf je de naam van de ander bv je moeder/ je neef / je vriendin en als laatste zet je je eigen naam.
Als iedereen het goed zou doen, @Spelvout, weet je ook altijd wie de kaart geschreven en verstuurd heeft.:)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen vaste regel die bepaalt dat je jezelf altijd als laatste noemt.
Wél is het een teken van beleefdheid dat je dit doet. Je stelt jezelf daarmee niet op als 'de belangrijkste persoon'. Bescheidenheid siert nietwaar?

Het is gebruikelijk dat je eerst anderen noemt en dan pas jezelf.

Dat geldt ook als je de persoonlijke naamwoorden ik, mij, wij en ons benoemt...bij voorkeur staan die achteraan, vooral bij 'ik' en 'mij' geldt dit sterk . Het is dan altijd;
'Jan en ik' of ' jou en mij'. Je hoort nooit 'Ik en jan' te zeggen!
Bij 'wij en ons' luistert dit niet zo sterk, die kunnen ook als eerste genoemd worden...
'Straks gaan wij en onze ouders op visite'. 'Het was duidelijk voor ons en ook voor hen'.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+, vraag me af wie en waarom hier een min voor geeft, en dan zonder commentaar
amc
6 jaar geleden
Ach, die mensen heb je nu eenmaal...ik vind het ook altijd jammer dat je dan niet weet wat de reden is. Het antwoord is hier niet fout...dus dat kan het niet zijn. Er zijn echter mensen die alleen een kort antwoord willen lezen en die het niet interesseert 'hoe en waarom' of iets willen leren. Ik ben er inmiddels achter gekomen dat veel mensen juist extra bedanken voor het uitgebreide antwoord en uitleg erbij. Ik wilde zelf ook altijd weten 'waarom' iets zo is en gaf me nooit tevreden met alleen een antwoord. Ik denk dat mijn 'minnaar' denkt ' dat het allemaal niet gevraagd wordt en een te lang antwoord is'. ;-)