Wat is het verschil tussen een column en een opinie(stuk)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
18.5K

Antwoorden (1)

Een opiniestuk geeft vaak een wat droge, uitgebreide en gedegen onderbouwing van een standpunt.

Columns zijn buitengewone flexibele vormen van proza. Ze hebben doorgaans een min of meer vaste lengte, en verschijnen regelmatig op een min of meer vaste plaats in krant, tijdschrift en steeds vaker ook op een internetpagina.
Kenmerkend is verder dat ze meestal informele en vaak persoonlijke elementen bevatten. Zo komt er vaak het woord ‘ik’ in voor. Ook wordt er vaak een persoonlijk standpunt ingenomen.
Columnisten willen hun lezers tegelijkertijd informeren en amuseren.
SimonV