In Zeeuws Vlaanderen worden een pyjama of een nachthemd een piesmaatje genoemd. Hoe komt men aan dat woord?

En is dat alleen in Zeeuws Vlaanderen of in heel Zeeland?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat het gewoon een verbastering van pyjamaatje is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier op Schouwenduiveland is dit woord niet bekend, maar mogelijk wel bij het oudere zeeuws.
SimonV
9 jaar geleden
Google kent het woord ook niet in deze betekenis.
SimonV
9 jaar geleden
Vlamingen spreken de j vaak als een zj uit.
Dus pizjamaatje kan dan pizjmaatje worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor jullie reacties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het ook als een piezjemaatje uit het zuiden van Brabant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vriendin zegt dat het echt als piesmaatje wordt gespeld. Dus dat is dan waarschijnlijk ook weer een verbastering van pizjmaatje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het blijkt toch piesjemaatje (wel met s-klank)te zijn Dus eigenlijk hetzelfde als in het zuiden van Brabant

Het beste antwoord

Ik denk niet dat piesmaatje gezegd wordt maar piezjmaatje.
Vlamingen spreken de j vaak "op z'n Frans" als een zj uit, zo ook pyjama. Dus "pie-ja-maatje" wordt dan "pie-zja-maatje".
Door verbastering of inslikken van de a wordt dit piezjmaatje.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Volgens mijn vriendin wordt het echt als piesmaatje gespeld. Ik denk dat dit dan weer een verbastering is van piezjmaatje.