was de nederlandse taal eerst of het belgisch ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
6K
Amadea
12 jaar geleden
Diets was er het eerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol en wa is diets ?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen jullie geen kruistocht in spijkerbroek meer tegenwoordig.
Amadea
12 jaar geleden
Het Diets is de voorloper van de Nederlandse taal, in de tijd dat er nog verschillende Nederlandse dialecten bestonden. De bevolkingsgroep die het Diets gebruikte is daarom zeer uitgebreid en omvat de Nederlanders, Belgen, Duitsers en zelfs de Zuid-Afrikanen.

Het beste antwoord

Er was Hoogduits en Nederduits. In de Nederlanden - dat het huidige België en Nederland omvat -werd Nederduits gesproken. Elke provincie had daar zo zijn variant op.
De Zuidelijke en de Noordelijke zijn tijdens de 80-jarige oorlog verschillende wegen gegaan.
Elke heeft daarna de eigen varianten van het Nederduits verder ontwikkeld.

Want wat is Nederlands? Toen tijdens de 80-jarige oorlog de Bijbel opnieuw in het Nederlands werd vertaald - de Statenbijbel - moesten die vertalers vaak een keus maken welk woord ze gebruikten uit de verscheidenheid van woorden die in de verschillende provincies in omloop waren. Daarbij kozen ze nog wel eens voor een variant uit het huidige België. Er waren toen trouwens veel vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden die zich in het Noorden vestigden.
De taal van de Statenbijbel, die dus Belgische invloeden heeft, gaf richting aan de officiële taal van het Nederlands.

Kortom: Je kunt niet zeggen Nederlands of Belgisch was eerder. Ze zijn beide uit het Nederduits ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nederlands, Vlaams is een dialect en dus geen officiële taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Vlaams is hetzelfde als nederlands dus je comment trekt op niets. En een "dialect" dan is het hollands wat jullie nederlands noemen ook een dialect. Aangezien de statenbijbel die BELGISCHE invloeden had de vorm geeft aan het nederlands is "hollands" ook een dialect
Ik denk dat het net andersom is. Oorspronkelijk zijn er vele dialecten (ook in nederland) en uit het meest gebruikte dialect is er een soort gemiddeld nederlands geknutseld.
12 jaar geleden
Het Nederlands was er het eerst.

Vlaamse en Brabantse immigranten hebben met hun sierlijke taalgebruik wel veel invloed gehad op de Nederlandse taal.(Zij vluchtten in de Gouden Eeuw naar het noorden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah toch iemand met een deftig antwoord . thx
Vlaams is een zogenaamde "tussentaaal". Het is geen officieel Nederlands maar ook geen dialect.
Tenminste zo noemen de Belgen het, het is bedacht door Gentse academici maar wordt niet erkent door veel andere taalkundige.

De officiële taal is en blijft Nederlands, het land waar Belgie in een ver verleden ooit eens voor een deel bijhoorde Heb je je ooit afgevraagd waarom we in Nederland Noord-Brabant hebben, terwijl dit de meest zuidelijk provincie is van Nederland? Juist, omdat "zuid brabant" tegenwoordig in het hedendaagse Belgie ligt.

Toegevoegd na 1 minuut:
tussentaaal = tussentaal

Toegevoegd na 4 minuten:
In Belgie werken ze toch ook met woordenboeken:
NEDERLANDS --> FRANS
NEDERLANDS --> ENGELS
NEDERLANDS --> DUITS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol in het nederlandse woordenboek staan ook vlaamse woorden:zoek opp ambetant ......... geen nederlands woord maar vlaams ... zie maar op de link
http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/ambetant