Een taalvraagje: mag je zeggen "Ik lief jou."?

Je mag zeggen dat je je geliefd voelt. Betekent dat dan misschien ook dat lieven een werkwoord is en dat je dan kan zeggen "Ik lief jou."?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
8.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eerste vraag; MAG je het zeggen- ja natuurlijk je mag alles zeggen, zeker tegen je Lief !
Het is alleen geen correct taalgebruik, dus het heeft niet veel zin om het in het openbaar te gebruiken. Waarschijnlijk zal iedereen het WEL begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of ze het begrijpen eigenlijk, maar degene tegen wie ik het wellicht zeg die zal het best begrijpen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien wel grammaticaal incorrect, maar ik zeg het vaak. Het klinkt zo lief :) Veel leuker dan 'ik hou van jou'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! Ik lijk de eerste gevonden te hebben die het vaak zegt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch belgisch? Ik lief jou? xD
Ik lief jou is wel cute om te horen =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad wel leuk, vandaar mijn vraag...

Het beste antwoord

"Lieven" heeft in het oud-nederlands als werkwoord wel degelijk bestaan maar is in onbruik geraakt. In het vlaamse taalgebied wordt het het heel incidenteel nog wel gebruikt ("iemand lieven").
Maar in het hedendaagse standaard Nederlands is er voor "Ik lief jou" geen plaats.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie b.v. Adelung: Grammatisch-kritisches Wörterbuch der Hochdeutschen Mundart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je misschien een bron? Dit antwoord vind ik interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands etymologisch woordenboek, Jan de Vries
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je antwoord het beste en het lijkt me wel een leuke zin om weer in te voeren in onze (toch al ingewikkelde) taal: "ik lief jou" ;-) Dank je voor je antwoord!

Andere antwoorden (16)

Nee, dat is incorrect. Lief komt wel voor in samengestelde voltooide deelwoorden als verliefd en geliefd, maar dat wil niet zeggen dat lief ook als werkwoord in de eerste persoon enkelvoud kan worden gebruikt zoals je voorstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieven is geen werkwoord; je kunt zeggen dat je iemand lief vindt, of liefhebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij mag je het zeggen, maar taalkundig is het onzin.
'Lieven' is geen werkwoord.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor de minkukel
AWM
13 jaar geleden
Dank je, Jera!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit een van de andere reacties blijkt dat het wel een overblijfsel van een werkwoord is...
AWM
13 jaar geleden
Dat zou best kunnen. Ik zeg dan ook 'is'.
Ja hoor dat mag!

" hoe zeg ik nou tegen jou wat ik voor je voel
hoe weet ik nou of jij begrijpt wat ik daarmee bedoel

ik hou niet van ik hou van jou, dat is zo leeg voor mij
ik zeg niet dat ik van je hou, omdat ik dat al veel te vaak zei

tegen meiden met wie ik toevallig verkeerde
en met wie ik dan ook zo'n relatie probeerde
maar dat was allemaal niks voor mij
niks voor mij

als een meisje tegen mij zegt dat ze van me houdt
dan denk ik dat daar nog iets achteraan komt
ik hou van jouw geld
en ik hou van jouw auto
en ik hou van jouw huis
en ik hou van jouw penis

dus hoe zeg ik nou tegen jou wat ik voor je voel
hoe weet ik nou of jij begrijpt wat ik daarmee bedoel
bij jou ben ik gewoon dezelfde, als die ik in mijn eentje ben
bij jou ben ik gewoon mezelf, ben ik de leukste zelf die ik ken

en ik verbaas me elke dag over het gebrek aan problemen
en dat we elkaar niet gaan zitten claimen
en ik ben niet meer bang dat het verdwijnt
bang verdwijnt

moet je maar eens horen
hoe ik hou van jou in het buitenland zou klinken
"I keep from you" dat is toch minder mooi dan "I love you"
"je tiens de toi" dat is minder mooi dan "je t'aime"
"ich halt von dir" dat is toch minder mooi dan "ich liebe dich"
"ik hou van jou" dat is minder mooi dan "ik lief jou...."

dus ik hou van jou wordt, ja, ik heb het gevonden
zo heel lekker kort word ik met jou verbonden
rechtstreekser lief kan ik niet zijn kan ik niet zijn

ik lief jou
ik lief jou heel veel
ik lief jou zo zo veel
ik lief jou ..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi is dat! Echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar wel dichterlijke vrijheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gevonden joh, bedankt!
Nee, dat is niet beschaafd, dus ga ik jou schaven.

(Dit is net zo krom)
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij schaven elkaar
Ivana
13 jaar geleden
Ik neem jou voor lief.....
Als je echt lief wilt zijn, niet denken aan anderen kan je jou als onderwerp zeggen, dat past dan beter dan ik lief jou.
Denk bijvoorbeeld aan,
Jij (=onderwerp) bent mij (lijdend voorwerp) lief ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan wordt het:
Jij bent mijn lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoor ik inderdaad nog regelmatig momopoyolo... Ik bedoel: het is niet zo raar om te zeggen `jij bent mijn lief`.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 'jij bent mijn lief' veel egoistischer klinken dan 'ik lief jou'. Het kan lief zijn, maar ook bezitterig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn lief klinkt prima toch
nee, maar "ik hou jou" mag wel, maar dan gaat de betekenis wel verloren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, als je iemand wil houen, dan lief je iemand WEL !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kuntstig toch die taal:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke reactie maar toch niet echt een antwoord op mijn vraag +1
Het is geen Nederlands. Ik vind je lief, is wel Nederlands, ik ben verliefd op jou, of ik hou van jou.
Maar er is dichterlijke vrijheid! Lees dat mooie gedicht hierboven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens een reactie eerder is het toch ooit Nederlands geweest...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...ooit...nu niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de tijd van lubbers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo Lubbers?
Toen stond ik met mijn rug naar hem toe in de Houtrusthallen. Maar wat heeft het ermee te maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoorde ooit, ik dacht aan lubbers... rare snuiter indd
Je mag en kan alles zeggen.

Maar op je vraag of lieven een werkwoord is, is het antwoord: nee, niet meer.

Ik vind het wel mooi klinken hoor: "ik lief jou".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom niet: ik heb jou lief...

Toegevoegd na 2 minuten:
ik lief jou
jou lief ik

eigenlijk klinkt het prima
wij lieven elkaar

meisjesnaam in het Belgisch: Lieve...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lieven is geen w.w. in plaats van lief moet je een w.w. gebruiken

Toegevoegd na 34 seconden:
lief is geen w.w. in plaats van lief moet je een w.w. gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieven is geen werkwoord. Wel loven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas maar op....'Ik lief jou' zou zomaar een liedje kunnen worden van Jurk of Acda en de Munnik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geliefd is geen voltooid deelwoord, maar komt van gelieven... je kunt het dus niet als werkwoord gebruiken, omdat het dat niet is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het engels in iedergeval wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O jee.
Ik ben opgegroeid in een pietepeuterig klein dorpje in de kartelranden van de Nederlands-Duist-Belgische grens en in mijn jeugd spraken wij van 'Ik lief jou' (in Limburgs dialect: Ich liefe dich). Toen ik in Amsterdam ging studeren in de jaren '80 kwam ik natuurlijk wel eens iemand tegen waartegen ik dat wilde zeggen, maar de lading werd niet begrepen: hilariteit alom, want zo zei je dat niet op zijn Hollands. Ik op mijn beurt vond dat dat 'Ich liefe dich' geen enkele man waard was, maar het bleef in mijn repertoire zitten, net zoals frigidaire, beurs, verpopzakt, foetelen, en nog veel meer leuke dialectwoorden. Uiteindelijk ben ik iemand tegen gekomen die - toen ik tegen hem zei Ik lief jou - zei dat hem nog nooit zo puur de liefde was verklaard. 'Houden van' heeft toch altijd een lading van vasthouden, 'lieven' (ook al is het geen werkwoord) gaat uit van liefde.
Dus: doorgaan. maar je moet er wel iets voor doen, het komt niet vanzelf.