Een taalvraagje: mag je zeggen "Ik lief jou."?

Je mag zeggen dat je je geliefd voelt. Betekent dat dan misschien ook dat lieven een werkwoord is en dat je dan kan zeggen "Ik lief jou."?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Lieven" heeft in het oud-nederlands als werkwoord wel degelijk bestaan maar is in onbruik geraakt. In het vlaamse taalgebied wordt het het heel incidenteel nog wel gebruikt ("iemand lieven"). Maar in het hedendaagse standaard Nederlands is er voor "Ik lief jou" geen plaats. Toegevoegd na 1 uur: Zie b.v. Adelung: Grammatisch-kritisches Wörterbuch der Hochdeutschen Mundart

Nee, dat is incorrect. Lief komt wel voor in samengestelde voltooide deelwoorden als verliefd en geliefd, maar dat wil niet zeggen dat lief ook als werkwoord in de eerste persoon enkelvoud kan worden gebruikt zoals je voorstelt.

Lieven is geen werkwoord; je kunt zeggen dat je iemand lief vindt, of liefhebt.

Voor mij mag je het zeggen, maar taalkundig is het onzin. 'Lieven' is geen werkwoord.

Ja hoor dat mag! " hoe zeg ik nou tegen jou wat ik voor je voel hoe weet ik nou of jij begrijpt wat ik daarmee bedoel ik hou niet van ik hou van jou, dat is zo leeg voor mij ik zeg niet dat ik van je hou, omdat ik dat al veel te vaak zei tegen meiden met wie ik toevallig verkeerde en met wie ik dan ook zo'n relatie probeerde maar dat was allemaal niks voor mij niks voor mij als een meisje tegen mij zegt dat ze van me houdt dan denk ik dat daar nog iets achteraan komt ik hou van jouw geld en ik hou van jouw auto en ik hou van jouw huis en ik hou van jouw penis dus hoe zeg ik nou tegen jou wat ik voor je voel hoe weet ik nou of jij begrijpt wat ik daarmee bedoel bij jou ben ik gewoon dezelfde, als die ik in mijn eentje ben bij jou ben ik gewoon mezelf, ben ik de leukste zelf die ik ken en ik verbaas me elke dag over het gebrek aan problemen en dat we elkaar niet gaan zitten claimen en ik ben niet meer bang dat het verdwijnt bang verdwijnt moet je maar eens horen hoe ik hou van jou in het buitenland zou klinken "I keep from you" dat is toch minder mooi dan "I love you" "je tiens de toi" dat is minder mooi dan "je t'aime" "ich halt von dir" dat is toch minder mooi dan "ich liebe dich" "ik hou van jou" dat is minder mooi dan "ik lief jou...." dus ik hou van jou wordt, ja, ik heb het gevonden zo heel lekker kort word ik met jou verbonden rechtstreekser lief kan ik niet zijn kan ik niet zijn ik lief jou ik lief jou heel veel ik lief jou zo zo veel ik lief jou ..."

Bronnen:
songtekst pampus

Nee, dat is niet beschaafd, dus ga ik jou schaven. (Dit is net zo krom)

Als je echt lief wilt zijn, niet denken aan anderen kan je jou als onderwerp zeggen, dat past dan beter dan ik lief jou. Denk bijvoorbeeld aan, Jij (=onderwerp) bent mij (lijdend voorwerp) lief ;)

nee, maar "ik hou jou" mag wel, maar dan gaat de betekenis wel verloren.

Het is geen Nederlands. Ik vind je lief, is wel Nederlands, ik ben verliefd op jou, of ik hou van jou. Maar er is dichterlijke vrijheid! Lees dat mooie gedicht hierboven.

Je mag en kan alles zeggen. Maar op je vraag of lieven een werkwoord is, is het antwoord: nee, niet meer. Ik vind het wel mooi klinken hoor: "ik lief jou".

waarom niet: ik heb jou lief... Toegevoegd na 2 minuten: ik lief jou jou lief ik eigenlijk klinkt het prima wij lieven elkaar meisjesnaam in het Belgisch: Lieve...

lieven is geen w.w. in plaats van lief moet je een w.w. gebruiken Toegevoegd na 34 seconden: lief is geen w.w. in plaats van lief moet je een w.w. gebruiken

Lieven is geen werkwoord. Wel loven.

Pas maar op....'Ik lief jou' zou zomaar een liedje kunnen worden van Jurk of Acda en de Munnik

geliefd is geen voltooid deelwoord, maar komt van gelieven... je kunt het dus niet als werkwoord gebruiken, omdat het dat niet is...

In het engels in iedergeval wel

O jee. Ik ben opgegroeid in een pietepeuterig klein dorpje in de kartelranden van de Nederlands-Duist-Belgische grens en in mijn jeugd spraken wij van 'Ik lief jou' (in Limburgs dialect: Ich liefe dich). Toen ik in Amsterdam ging studeren in de jaren '80 kwam ik natuurlijk wel eens iemand tegen waartegen ik dat wilde zeggen, maar de lading werd niet begrepen: hilariteit alom, want zo zei je dat niet op zijn Hollands. Ik op mijn beurt vond dat dat 'Ich liefe dich' geen enkele man waard was, maar het bleef in mijn repertoire zitten, net zoals frigidaire, beurs, verpopzakt, foetelen, en nog veel meer leuke dialectwoorden. Uiteindelijk ben ik iemand tegen gekomen die - toen ik tegen hem zei Ik lief jou - zei dat hem nog nooit zo puur de liefde was verklaard. 'Houden van' heeft toch altijd een lading van vasthouden, 'lieven' (ook al is het geen werkwoord) gaat uit van liefde. Dus: doorgaan. maar je moet er wel iets voor doen, het komt niet vanzelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100