Hoe maak ik een a met een streepje erbovenop?

Ik probeer Hindi te leren en daarbij heb je een streepje op verschillende letters nodig maar weet iemand hoe je die typt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
25.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
eerst streepje typen en dan de letter, werk zo bij alle letters
Á á È è
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet bij alle letters van het alfabet, maar bij alle letters waar een tekentje bij gevraagd wordt
a,e,i o,u en y (Ç
bamibal
7 jaar geleden
Aangezien het om Hindi gaat, neem ik aan dat het niet de gewone accenten betreft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat wordt dan wel een heel apart probleem, misschien de tekens van de Googlevertaalmachine kopiëren en plakken. Hoe kan ik streepjes zetten in Hindi कैसे मैं हिंदी में डैश डाल सकते हैं
bamibal
7 jaar geleden
Deze tekens worden gebruikt in IAST, een manier om de tekens uit Devanāgarī weer te geven in het Latijnse alfabet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IAST
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
IAST wordt gebruikt om de alliteratie weer te geven, niet om te schrijven.
Hindi is geschreven in Devanagari alfabet.
Men zou een Sanskriet keybord aan kunnen schaffen, is alles opgelost ::))
http://www.lexilogos.com/keyboard/sanskrit_devanagari.htm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat heeft alliteratie er nou mee te maken? De vrager wil iets met Hindi en streepjes boven de letters, bamibal heeft enorm goed aangetoond dat dan dit " ā Ā " de bedoeling is van de vrager. Alle andere antwoorden zijn irrelevant voor de vrager.
bamibal
7 jaar geleden
Dank u

Antwoorden (5)

é á ú è à ù ë ä ü Eerst het tekentje dat boven de letter moet komen typen en dan de letter

Toegevoegd na 4 minuten:
Werkt zo bij de letters: a,e,i o,u en y

Toegevoegd na 11 minuten:
ook bij: Ç ç eerst het tekentje en dan de letter

Toegevoegd na 22 minuten:
Er is ook een nog een methode Alt-codes, die is iets omslachtiger maar dan kun je veel variaties gebruiken.

www.hoejetypt.nl/uitleg.phphttp://www.hoejetypt.nl/uitleg.php
http://www.hoejetypt.nl/letter/Kleine%20letter%20u%20met%20umlaut

Die moet je wel controleren, niet alle codes komen altijd overeen, ook nog afhankelijk of je Windows of MAc gebruikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Heb jij dan een toetsenbord met een ´en een ¨ ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Voor het geval dat hij/zij ook niet weet hoe hij/zij dat tekentje moet typen, eerst shift en tekentje tegelijk, dan de bijbehorende letter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Foutje, “dat geldt niet voor een enkel streepje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met de euro weer anders: Alt Gr en 5 tegelijkertijd krijg je €
Inekez1
7 jaar geleden
Jodokus, is dat in Windows? Ik verbaas me erover dat het zo enorm verschillend is met de tekens op een Mac.
Bij mij is de € gewoon [alt+2]
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon met Windows ja.
Heerlijk niks onthouden, geen lijstjes, kan 't aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min bamibal heeft de juiste methode gevonden.
à á ä
ï ö ó ò é è ë á à ä ü

Helemaal links naast 1 2 3 staat ` voor à
Rechts naast enter staat ' voor á
en daarboven hoofdletter " voor ä

Toegevoegd na 1 minuut:
Eerst het teken tikken en gelijk daar achteraan de letter, dus geen spatie.

Toegevoegd na 1 uur:
Bovenstaande is voor windows.
Zie bron voor altcodes
Ook bron speciale tekens voor mac
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min bamibal heeft de juiste methode gevonden.
Ik neem aan dat je niet de gewone accenten bedoelt, maar de zgn. macron. Deze kun je typen met een alt-code. De ā (a met macron) typ je bijvoorbeeld met ALT-0257.

Niet alle programma's ondersteunen deze tekens, dus het kan gebeuren dat het niet goed weergegeven wordt.
bamibal
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Diakrieten met Hindi letters:
द इ अ क र इ ए ट ए ञ
da i a ka ra i e na e na
bamibal
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/IAST
Het is afhankelijk van je computerprogramma en/of besturingssysteem.
Op een mac werkt het zo:

Je maakt de è door [alt+ `] en daarna de [e]. De ` zit links van de z.
Dus eerst de [alt] indrukken, dan de [`] indrukken, dan beide loslaten en daarna de [e] typen.

é : [alt+e] en daarna [e]
ë : [alt+u] en daarna [e]
ü : [alt+u] en daarna [u]
ï : [alt+u] en daarna [i]
ê: [alt+i] en daarna [e]
á : [alt+e] en daarna [a]
å : [alt+a] en daarna [a]
ç : [alt+c]
ø : [alt+o]
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min bamibal heeft de juiste methode gevonden.
typ in zoekvak , speciale tekens , kies , selecteer , klik kopieer en plakt in uw tekst .