wat betekent een morele spiegel voorhouden?

Wij hebben met Nederlands een boek (dat heet laagland) en daar staat in dat G.A Bredero(1585-1618) met zijn lied boerengezelschap een morele spiegel voor zijn publiek houdt. Nu moet ik van deze tekst een samenvatting maken maar nergens staat beschreven wat dat betekent kan iemand helpen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4K
fremar
7 jaar geleden
vb:Hulpverleners hebben de morele (beroeps-)plicht om (grote en kleine) maatschappelijke gebreken en inadequate beleidskeuzes naar buiten te brengen. Maar veel hulpverleners hebben daar moeite mee. Want de druk door belangen en eisen van werkgevers is groot
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier een link naar het gedicht Boeren Geselschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.dbnl.org/tekst/bred001groo01_01/bred001groo01_01_0016.php

Antwoorden (2)

Het lied Boeren Geselschap gaat over een groep mannen die naar een feest in de herberg (kroeg) in het dorpje Vinkeveen gaan. Daar is het druk, er wordt veel gedronken en gegokt. Een van de mannen gaat met een meisje naar de hooiberg om wat te flikflooien. Dan ontstaat er ruzie, iemand trek een mes en er wordt iemand doodgestoken met een hooivork/mestvork. De kroeg wordt kort en klein geslagen.

Het lied eindigt met de oproep om vooral niet naar boerenfeesten te gaan want die zijn niet 'vroom' en 'deugdzaam', je kan beter samen een glas wijn drinken. (Wijn was duur en niet voor boeren, die dronken bier)
Dit is de morele spiegel de Brederode zijn publiek voorhoudt.

De rijkere burgers gingen in die tijd namelijk soms wel naar boerenfeesten om te gokken, bier te drinken en meisjes te versieren. Maar ze hielden ook de schijn op dat ze vroom en deugdzaam waren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iemand een spiegel voor houden: Iemand confronteren, laten inzien, reflecteren

Moraal: Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien. Wat is "normaal" en acceptabel.

Combineer deze twee. Je krijgt iets in de strekking van: "iemand confronteren met zijn opvattingen over wat "normaal" is, zijn moraal. Iemand daar over laten nadenken.