Bijdehand kan betekenen dat iemand iets vlug snapt en snel reageert
Andere woorden voor bijdehand zijn b.v.: pienter, snugger, gevat, slim

Toegevoegd na 2 minuten:
Snel en gevat van reactie
Het bijdehante meisje haalde allemaal goede punten voor haar proefwerken.
De bijdehante jongen had zijn weerwoord gelijk klaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijdehand :
1. snel en gevat van reactie
Het bijdehante meisje haalde allemaal goede punten voor haar proefwerken.
2. brutaal
De bijdehante jongen had zijn weerwoord gelijk klaar.
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Vaak wordt vooral 2 bedoeld. :)
'Bijdehand' kan verschillende betekenissen hebben.

Vaak wordt een kind als 'bijdehand ' gezien als het dingen snel snapt en ook snel ergens op reageert. Op deze manier wordt het als positief ervaren om bijdehand te zijn.
Het kind is dan snel van begrip. Dit geldt uiteraard ook voor volwassenen.

Het kan ook een negatieve betekenis hebben. ' Je bent een bijdehandte wijsneus' heeft een negatieve bijklank omdat hierin een verborgen listigheid zit. Je bent gehaaid, leep en kunt ook brutaal zijn. Ook iemand die weinig respect voor iets of iemand heeft, die slim en listig is, die uitgekookt is, wordt vaak 'bijdehand' genoemd.
amc