Wat is de definitie van een gevangenendilemma?

Wat houdt een gevangenendilemma nou in?
Er wordt soms bijvoorbeeld gevraagd of situatie X een gevangenendilemma is, maar daar kan ik niet echt een duidelijke definitie aan hangen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
5.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma Je kan het hier niet vinden? Ook de vele voorbeelden geven een goed beeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedoel je gevangen in een dilemma ?

Het beste antwoord

De situatie waarin het lot van de een niet alleen afhangt van zijn eigen keuze, maar ook van de keuze van een ander. Vanwege die afhankelijkheid kan de eerste persoon vrijwel nooit een juiste keuze maken. Hij heeft dus een dilemma.

Soms is ook het lot van de tweede persoon afhankelijk van de keuze van de eerste persoon, waardoor het gevangenendilemma nog ingewikkelder wordt.

Toegevoegd na 18 uur:
Naar aanleiding van de reacties: het lot van de tweede persoon is niet soms afhankelijk van de keuze van de eerste persoon. Dit is altíjd afhankelijk van die keuze.

Toegevoegd na 1 dag:
Kortom:

Er is sprake van een gevangenendilemma als een situatie bestaat waarin het lot van de een niet alleen afhangt van zijn eigen keuze, maar ook van de keuze van een ander. Vanwege die afhankelijkheid kan de eerste persoon vrijwel nooit een juiste keuze maken. Hij heeft dus een dilemma. Tegelijk heeft de tweede persoon eenzelfde dilemma. Zijn lot is niet alleen afhankelijk van zijn eigen keuze, maar ook van de keuze van de eerste persoon.

De actoren in een gevangenendilemma kunnen ook groepen personen zijn.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ http://www.raamstijn.nl/eenblogjeom/index.php/bluff-your-way-into/3522-het-gevangenendilemma Je zou het kunnen definiëren als een
niet-nulsomspel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lot van de ander is juist ook altijd (niet soms) afhankelijk van de eerste persoon. Twee keuzes vier uitkomsten. Of geef eens een voorbeeld waar het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een onderscheid tussen een nulsomspel en een niet-nulsomspel, is dat bij een nulsomspel de ene speler wint wat de andere verliest: de som van de winst van de ene speler en het verlies van de andere is gelijk aan nul.
Bij de niet-nulsomspellen behaalt de ene speler zijn winst niet ten koste van het verlies van de tegenstander. De som van winst en verlies zal dus positief of negatief zijn.
Het onderscheid is niet-coöperatief spelen (er zijn geen afspraken gemaakt tussen de spelers) en coöperatief spelen (hier zijn wel afspraken gemaakt). Uit: De Kleermakers en de Keizer van Carl Devos, Inleiding tot politiek en politieke wetenschappen: hoofdstuk 2 blz 58.
https://books.google.nl/books?id=fJ_PgmKb5WQC&pg=PT74&lpg=PT74&dq=niet-nulsomspel&source=bl&ots=XnKhYpyRmi&sig=m6cqr-FIstqqbH0Slw6AuXV95Vo&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjcn8_N2O_QAhWB1hQKHWBmCEMQ6AEIUTAH#v=onepage&q=niet-nulsomspel&f=false
Antoni
7 jaar geleden
De naam van het prisoner's dilemma, niet de prisoners' dilemma's en het dilemma van de gevangene, niet de dilemma's van de gevangenen werkt verwarrend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan het niet definiëren als een nieynulsomspel. Dat is enkel een element ervan. Er moet meer aan de hand zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://cs.stanford.edu/people/eroberts/courses/soco/projects/1998-99/game-theory/nonzero.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antonie, beide bronnen noemen het duidelijk :het gevangenendilemma, precies zoals Jarmovd het in de vraag noemt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Terug naar de belangrijke punten. Voorbeeld van een dilemma van de gevangene, waarbij het lot van 2 niet afhankelijk is van de keuze van 1. Anders antwoord ff aanpassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zelfs antoniemen noemt het zo in zijn antwoord en niemand zegt wat hij lijkt te verbeteren. De reactie is dus wat onbegrijpelijk.
Antoni
7 jaar geleden
@JoanDArc, ik heb je bronnen niet gelezen, alleen https://nl.wikipedia.org/wiki/Prisoner's_dilemma. Daar staat "prisoner's dilemma" en "dilemma van de gevangene". @MrTomaat, ik heb het antwoord aangepast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Ontezettend lastig om een definitie van zoiets te maken, immers er spelen veel dingen mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het klassieke voorbeeld is dat twee verdachten zijn opgepakt, en dat die allebei de keus krijgen te bekennen of niet. De keuze die ze krijgen is deze: als jij bekent en de ander niet, wordt de ander gestraft en jij niet. als jullie beide ontkennen wordt niemand gestraft, als de ander bekent en jij niet wordt jij gestraft, en als jullie allebei bekennen worden jullie allebei gestraft.