klopt het kofschip wel altijd?

Ik schreef het woord 'geleeft' op op Words, omdat de F in 't koFschip' voorkomt. Maar Words zegt dat het geleefD is. Terweil het toch echt in 't kofschip' staat dat als deze letters voor de T of D staan het met de T moet eindigen? Ik snap er geen drol meer van!??

7 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Siri1995
7 jaar geleden
Dus als ik t goed begrijp moet je bij 't kofschip' kijken naar t werkwoord zelf. En niet naar de ener laatste letter van t woord zelf... Oke bedankt
Antoni
7 jaar geleden
Je moet kijken naar de laatste letter van het hele werkwoord -en. Dat laatste spreek je uit als "min ee en". Het hele werkwoord -en heet de stam van een werkwoord. "Leven" -en is "lev". De stam van "leven" is dus "lev". De letter waar het om gaat, is dus de "v". De "v" komt niet voor 't kofschip, dus het voltooid deelwoord van "leven" eindigt op een "d": "Hij heeft lang geleefd.". Zo moet je het doen.
Antoni
7 jaar geleden
Voor meer informatie -mocht je die willen- kan je kijken op https://nl.wikipedia.org/wiki/Stam_(taalkunde).

Antwoorden (2)

Dat komt omdat geleefd komt van leven (stam zou leev moeten zijn, maar zo schrijven we het niet) en de v staat niet in het kofschip!

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook Genootschap onze taal: https://onzetaal.nl/taaladvies/t-kofschip
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De stam van "leven" is "lev" dat je moet uitspreken als "leev" of "leef".
Ja, de regel van het kofschip klopt altijd.

De stam van "leven" is namelijk "lev" dat je moet uitspreken als "leev" of "leef". De stam van "leven" eindigt dus op een "v", niet op een "f". Daarom hoort er achter geleef- een "d", niet een "t": "Hij heeft geleefd".

De stam van een werkwoord is het hele werkwoord -en. (dat laatste spreek je uit als "min ee en").

Bij een werkwoord als "blaffen" is het weer anders omdat de stam van "blaffen" wèl op een "f" eindigt: "blaf". Het voltooid deelwoord van "blaffen" eindigt dus wel op een "t": "Hij heeft geblaft".
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De andere twee andere antwoorden kloppen als een bus. Ik heb een aanvulling omdat het Kofschip of het Fokschaap niet alle woorden "dekken". Daartoe kan je niet als in de andere antwoorden wordt uitgelegd deze woorden gebruiken: Sexy Fokschaap. Zie voor een handige video de link naar youtube. Daarin wordt dit goed uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is de youtube link. Ik moet nog even wennen aan het reageren of beantwoorde op deze website... Regels vind ik wat bijzonder soms... Zal een kwestie van wennen zijn. Link is: https://www.youtube.com/watch?v=JlL6bhtHZqg