Waar komt de bezittings s vandaan?

Jan's fiets of Jan zijn fiets.
Maar waar staat die 's voor?
's morgens is bv des morgens.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.2K
bamibal
7 jaar geleden
"Jan zijn fiets" is niet correct.
SimonV
7 jaar geleden
Niks mis mee.
Het is Jan z’n fiets / Jan zijn fiets / Jans fiets (dus zonder apostrof). https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/jan-zn-fiets-jan-zijn-fiets-jans-fiets
bamibal
7 jaar geleden
Verdorie, je hebt gelijk. Vroeger op school werd het bij mij wel afgestraft.

Antwoorden (2)

Dat komt af van het woordje zijnes.

http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M089123
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Volgens mij staat er niet dat 'zijnes' zich ontwikkelde tot 's'.
Die bezittings -s of komma-s (het laatste is eigenlijk een anglicisme) heeft een lange taalkundige geschiedenis. Veel Germaanse talen gebruiken een -s om de genitivus aan te duiden; veel andere indo-europese talen hebben een vergelijkbare verbuiging als onderdeel van het systeem van naamvallen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er hoort in het Nederlands alleen geen apostrof voor. Jans fiets.