Wat betekent het woord Cathartisch?

Kan er bij Google niet veel mee,zag het woord in een film,na een huilscene

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
9.3K

Het beste antwoord

Volgens mijn woordenboek (Van Dale)
Is Cathartisch een grieks bijvoegelijk naamwoord/bijwoord
dat zuiverend betekent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zuiverend

Toegevoegd na 1 minuut:
Klopt ook wel in de context van je uitleg. Na een flinke huilbui kan iemand zich een stuk beter voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
je was me net voor, + :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was wel makkelijk, als je op "Cathartisch" zoekt in google, is het de eerste link die je krijgt...
Rieneke1
14 jaar geleden
ja precies, ik googlede op "betekenis cathartisch" en hoppa ;)
Een goede tip voor google; Als je een woord niet kent, google dan op het synoniem, bijv. "synoniem voor cathartisch". Je krijgt dan gewoon een ander woord/betekenis van zo`n woord. Het betekent dan gewoon "zuiverend" en zo werkt een huilbui ook!:)
amc
14 jaar geleden
Van grieks katharsis κάθαρσις "reiniging/zuivering"
werkwoord kathairoo, καθαίρω, "ik reinig"

In dit geval gebruikt voor een huilbui waarbij alle ellende in 1 keer naar buiten komt, zodat je je daarna leeg voelt, en meer "ruimte" ervaart.
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ca` thar - tisch
(«Grieks)
bijvoeglijk naamwoord en bijwoord

zuiverend; de catharsis betreffend