Waarom heeft "spel" twee meervoudsvormen?

In het Engels spreekt met van "the Olympic Games" maar in het Nederlands niet van "Olympische Spellen". Ik vraag me af waarom het Nederlands onderscheid maakt en bijvoorbeeld het Engels niet. Hoe is dat verschil ontstaan en wat is het nut ervan? Ik ga er vanuit dat het vanuit een bepaald nut is ontstaan en dat we het ons niet zinloos ingewikkeld maken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit soort verschillen krijg je omdat talen zich (gedeeltelijk) onafhankelijk van elkaar ontwikkelen. In het Nederlands heb je een subtiel verschil tussen 'spellen' en 'spelen', in het Engels is er blijkbaar geen aanleiding geweest om dat verschil in taal uit te drukken. In dit specifieke geval is de Nederlandse taal rijker dan de Engelse: een subtiel verschil is in het Nederlands in taal uit te drukken. In andere gevallen is de Engelse taal weer rijker. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen 'contest' en 'match', dat in het Nederlands in beide gevallen aangeduid wordt als 'wedstrijd'.

Voor die vragen heb je speciale sites waar je eerst kunt kijken:

Bronnen:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1231/

Games, spelen en spelletjes zijn allemaal in het meervoud... Iedere taal heeft zo z'n voor en nadelen, waarbinnen het allemaal zo een bepaald nut heeft... Ik neem aan dat je dit nut (vroeger) op school is uitgelegd bij Nederlands...

Dit soort dingen kun je aan Aladin op bibliotheek.nl stellen. Ik heb het zelf ook een keer gedaan, krijg je na een tijdje een e-mail met het antwoord. Ik denk dat het nu is, omdat spelen grootser klinkt.. Spellen, klinkt meer als tijdverdrijf op een regenachtige avond.

Mensen weten niet of totaal alles één spel is of dat er sprake is van oneindig veel persoonlijke spelletjes... vandaar... En duik je dieper dan merk je steeds weer dat men in het engels zich veel exacter kan uitdrukken dan in het maakt niet uit welke andere taal... Engels is de taal van de engelen...

Het woord spellen is een ander woord dan spelen. Het meervoud van spel is spelen (zo kort morgelijk geschreven). Volgens mij was dat nog een lagereschool basisregel...

Elke taal heeft in de loop der tijd taalhervormingen. Daarbij verdwijnen woorden, worden ze anders uitgesproken of worden versimpeld. Een ander voorbeeld is het Engelse "You", dat tegenwoordig gebruikt wordt voor alle vormen van de tweede persoon (enkel en meervoud). In het Nederlands kennen wij nog "jij", "u", "jullie" (vroeger in het Engels: "you", "thy", "thee"). Kenmerkend is dat door invloed van het Engels de vorm "u" aan het verdwijnen is, terwijl "jullie" nog gewoon wordt gebruikt. Of er een aparte vorm van "spellen" en "spelen" heeft bestaan in het Engels, weet ik niet, maar ik denk dat het verschil gezocht moet worden bij de taalhervormingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100