Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft "spel" twee meervoudsvormen?

In het Engels spreekt met van "the Olympic Games" maar in het Nederlands niet van "Olympische Spellen". Ik vraag me af waarom het Nederlands onderscheid maakt en bijvoorbeeld het Engels niet. Hoe is dat verschil ontstaan en wat is het nut ervan? Ik ga er vanuit dat het vanuit een bepaald nut is ontstaan en dat we het ons niet zinloos ingewikkeld maken.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit soort verschillen krijg je omdat talen zich (gedeeltelijk) onafhankelijk van elkaar ontwikkelen. In het Nederlands heb je een subtiel verschil tussen 'spellen' en 'spelen', in het Engels is er blijkbaar geen aanleiding geweest om dat verschil in taal uit te drukken.

In dit specifieke geval is de Nederlandse taal rijker dan de Engelse: een subtiel verschil is in het Nederlands in taal uit te drukken. In andere gevallen is de Engelse taal weer rijker. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen 'contest' en 'match', dat in het Nederlands in beide gevallen aangeduid wordt als 'wedstrijd'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Voor die vragen heb je speciale sites waar je eerst kunt kijken:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het toeval wil dat ik juist op die site had gekeken, maar daar staat alleen de regel, niet het waarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Staat er wel. Er is een betekenisverschil. Het zijn dus in feite 2 verschillende woorden, waarvan het enkelvoud hetzelfde geschreven wordt, omdat er in eerste instantie waarschijnlijk geen betekenisverschil was. Kwestie van taalontwikkeling dus.
Net zoals er een verschil is tussen "het idee" en "de idee".
Waaróm het spellingsverschil er is, is net zoiets als vragen waarom "lucht" met "CH" wordt geschreven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zei toch "kunt kijken" en niet "moet kijken"?
Volgens mij is dat namelijk gewoon makkelijker dan hier je vraag te stellen en vervolgens te moeten wachten.
Maar als Kweenie dat toch wil doen dan moet ie lekker z'n gang gaan.
Games, spelen en spelletjes zijn allemaal in het meervoud...

Iedere taal heeft zo z'n voor en nadelen, waarbinnen het allemaal zo een bepaald nut heeft...

Ik neem aan dat je dit nut (vroeger) op school is uitgelegd bij Nederlands...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helaas, op school werden alleen de regeltjes uitgelegd, niet het waarom.
Dit soort dingen kun je aan Aladin op bibliotheek.nl stellen. Ik heb het zelf ook een keer gedaan, krijg je na een tijdje een e-mail met het antwoord.

Ik denk dat het nu is, omdat spelen grootser klinkt.. Spellen, klinkt meer als tijdverdrijf op een regenachtige avond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen weten niet of totaal alles één spel is of dat er sprake is van oneindig veel persoonlijke spelletjes...

vandaar...

En duik je dieper dan merk je steeds weer dat men in het engels zich veel exacter kan uitdrukken dan in het maakt niet uit welke andere taal... Engels is de taal van de engelen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord spellen is een ander woord dan spelen. Het meervoud van spel is spelen (zo kort morgelijk geschreven).
Volgens mij was dat nog een lagereschool basisregel...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet altijd. Als ik thuis Triviant en Monopolie heb liggen, dan zijn dat samen toch echt spellen, en geen spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad. Hmm. Zijn het dan bordspellen of bordspelen? Buitenspelen, veldspelen, olympische spelen? Gelukkig is schaken of triviant nog geen olympische sport! :-)
Elke taal heeft in de loop der tijd taalhervormingen. Daarbij verdwijnen woorden, worden ze anders uitgesproken of worden versimpeld.

Een ander voorbeeld is het Engelse "You", dat tegenwoordig gebruikt wordt voor alle vormen van de tweede persoon (enkel en meervoud). In het Nederlands kennen wij nog "jij", "u", "jullie" (vroeger in het Engels: "you", "thy", "thee"). Kenmerkend is dat door invloed van het Engels de vorm "u" aan het verdwijnen is, terwijl "jullie" nog gewoon wordt gebruikt.

Of er een aparte vorm van "spellen" en "spelen" heeft bestaan in het Engels, weet ik niet, maar ik denk dat het verschil gezocht moet worden bij de taalhervormingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding