Hoe normaal is het dat mensen "joun" zeggen ipv "jouw"?

Het viel me op dat iemand "joun" zei ipv "jouw". En toen ik erover nadacht, meende ik dat wel vaker gehoord te hebben.

Hoe algemeen is dit?

Toegevoegd na 13 uur:
Het gaat mij niet om een oordeel, maar gewoon om te kijken in hoeverre dat nu voorkomt en of het streek- of cultuurgebonden is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
20.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me een samentrekking van 'jouw een'.
Oftewel: die ene van jouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hij zei "toen kreeg ik joun emailadres"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat past in mijn voorbeeld.
Je kan lezen: 'Toen kreeg ik jouw een emailadres.'
Oftewel het ene emailadres van jouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat zeg je toch nooit, "het ene emailadres van jou"?

Het beste antwoord

Ik heb laatst meegedaan aan een onderzoek van een taalinstituut. Dat ging over de verandering van de Nederlandse taal.
Joun was een van de voorbeelden die genoemd werd hierin.
Het onderzoek was er niet op gericht om een oordeel te vellen, maar hoe normaal dit soort uitspraken inmiddels waren.
De vragen die bij elk voorbeeld terug kwamen waren hoe vaak hoor je het en bij wie hoor je het (kinderen op straat, voetballers op tv, op je werk e.d.)
Het is nu eenmaal een feit dat taal veranderd. Kijk maar eens naar de taal van 100 jaar geleden. Het hoeft niet erg te zijn als de overgrote meerderheid mee gaat in deze verandering.
Zelf vind ik het niet mooi klinken en probeer mijn kinderen dan ook te corrigeren. Het is logisch dat kinderen het zeggen. (Zoals hierboven al genoemd mijn - joun)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Of het algemeen is weet ik niet, maar ik ken het van kinderen. Die zeggen dan b.v.; dit is mijn jas en dit is jounes, i.p.v. de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat het iets dialects is.

Ook is joun een ezelsbruggetje als je niet goed weet wanneer jou of jouw te schrijven. Als je joun kunt zeggen is het met w ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joun is limburgs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is iets wat logisch klinkt. Heb je daar ook bronnen van?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Ik woon al 23 jaar in limburg.
Mijn eigen partner heeft het over joun schoenen, of : zijn dit de joune ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat slechts een fout van je partner, of is dat algemeen in Limburg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Rutger voor de rectificatie. Echter, we hebben het hier natuurlijk wel over Nederlands en jij praat over Limburgs (dat ik overigens als taal zie, met alle respect). Kan het niet zo zijn dat Limburgers, als zij Nederlands spreken, met enige regelmaat "joun" zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit komt overal in Nederland voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in Groningen en Drenthe wordt dit veel gebruikt hoor, alleen zie ik het woord meer als "jouwn". Het wordt (hier) ook alleen maar gebruikt voor "iets dat van jouw is". Ook jouwnes ken ik wel. Inderdaad door kinderen, die soms ook zeggen hares (van haar) en hemze (van hem). De officiële Nederlandse taal zit misschien soms niet helemaal logisch in elkaar voor kinderen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taal is niet altijd logisch en altijd in beweging. Met kwesties als "correct" en "officieel" hou ik mij niet bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dat het overal in het land voorkomt, wist ik niet.
In Limburg hoor ik het af en toe, maar het is zeker geen "goed" dialect.
Onzorgvuldig taalgebruik.
Mijn partner spreekt heel beschaafd, maar zo heel soms zegt ze "de joune" en ook andere mensen hoor ik het wel zeggen. Tot nu toe alleen in Limburg. Het kan trouwens nog gekker.
Als ze het hier over "haar man" hebben, zeggen sommigen "het ziene mens"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wendy, prima reactie, is volgens mij het juiste antwoord, dus ik zou het naar de antwoorden verplaatsen
Het is inderdaad iets wat je o.a. vaak bij kinderen hoort. Het is analoog aan mijn. Mijn, joun.

Ik vind het minder erg dan het feit dat je tegenwoordig, b.v. op de radio, vaak jou hoort zeggen als ze jouw bedoelen.

Hoe normaal het is is moeilijk te zeggen, mij zijn geen onderzoekscijfers bekend.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe hoor jij een verschil dan op de radio tussen jou en jouw?
rose
13 jaar geleden
Ik geef toe, je hoort het beter met u i.p.v. uw.
Ik heb er nog nooit van gehoord. Dus het is niet normaal voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk is er sprake van een invloed vanuit het duits. In het duits is het "dein". Het komt ook wel voor dat men zegt "jouwes". Mogelijk dat er hier sprake is van een Angelse invloed vanwege "yours". Nederland ligt tussen die twee landen in.

Toegevoegd na 2 uur:
In het gronings is het overigens joen, mien, dien, en zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon een dialectwoord en zeker niet alleen in Belgisch Limburg. Ook in de streek rond Roeselare (België) bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee; ik heb het nog nooit gehoord of gelezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joun, ja in Friesland hoor ik dat áltijd in plaats van jou of jouw. Dus hier is het heel gewoon :-(
Maar het is toch echt incorrect Nederlands!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joun wordt gebruikt door kleine kinderen en anderen die minder taalervaring hebben. Joun past beter in het rijtje mijn en zijn (en dijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ken ook iemand die dat doet, maar die is taalkundig niet heel erg vaardig... hetzelfde gebeurt vaak met na en naar.

na aanleiding van.... ( ai...)
naar er na gevraagd te hebben... (oef)
etc etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het overal wel gehoord, zeker niet alleen in Limburg.
Dus wel vrij normaal voor mij, ook al klopt het grammaticaal voor geen meter.