wat wordt bedoeld met "rust zacht" op iemands grafsteen/rouwkaart?

het lijkt mij dat een kist niet zacht is, en bij crematie is er alleen maar as aanwezig.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
10.2K

Antwoorden (3)

Zacht is hier niet bedoeld als zacht verend, maar meer bedoeld als in "zachtaardig".

Je hoopt dat de geest/ziel van de overledene op een vredige, lieve ("zachte") plaats is, weg van het harde bestaan van het leven.
Dat is vermoedelijk overgebleven uit de tijd dat men sterven zag als voorgoed gaan slapen. En wordt degene die dat doet toegewenst dat deze eeuwige rust aangenaam zal zijn. Het gaat niet om de wijze waarop de stoffelijke resten worden weggeborgen, maar om de vreedzaamheid van de ziel van die persoon.
Amadea
7 jaar geleden
Hiermee wordt 'innerlijke rust' bedoelt. Een mensenleven is vaak hard...veel zorgen, angst, pijn, ziekten, verdriet en voor sommigen is het leven gewoon veel ellende geweest. Iedereen heeft het nodige meegemaakt dat iemand van binnen omgewoeld heeft.
Veel mensen hebben hun dood zien aankomen of ernaar verlangd als men een slopende ziekte had met de dood als ultieme verlossing van de pijn, het verdriet en de zorgen.
Nu eindelijk het moment is gekomen dat aan alle verdriet, pijn, zorgen en hardheid van het leven een eind is gekomen, wenst men zo iemand dan toe om nu te gaan rusten op een zachte, milde manier. Men heeft niet meer te maken met de hardheid van het leven.
amc
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
2 x gelezen +...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus +