Wat is het invloed van het aantal toeschouwers op de activiteit van de (franje)apen?

Ik moet een verslag maken over het gedrag van Franjeapen, nu is de onderzoeksvraag: Wat is het invloed van het aantal toeschouwers op de activiteit van de franjeapen? Ik moet nu een hypothese opstellen, aan de ene kant denk ik wel dat het invloed heeft dat de apen wellicht meer activiteit tonen wanneer ze zien dat er veel mensen na hun kijken, maar waarom zou dit dan zou zijn?

Aan de ene kant denk ik ook weer van niet omdat ze al gewend zijn dat er mensen naar hun kijken (ze leven immers in de dierentuin) en gaan ze gewoon door met hun dagelijkse routine.

Echter verbleef ik 45 minuten bij het hok en er waren niet veel mensen soms was ik alleen met mijn 'onderzoeksteam'. het gebeurde dan soms dat ze wel 15 minuten, allemaal, naar ons staarden. Wat is hier een mogelijke verklaring voor???

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen of een tip kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.3K
ronron1212
11 jaar geleden
huiswerk lekker zelf uitzoeken.

Antwoorden (1)

Voor de meeste dieren (en in gevangenschap al helemáál!!) is langdurig oogcontact bedreigend, omdat ze het niet genoeg kunnen ontwijken.

Toevallig kreeg ik vandaag een uitnodiging van Stichting Aap om een wandeling en rondleiding mee te maken, en daar stond oa. bij, datfoto's maken mocht, maar niet de lens te lang op de apen gericht te houden.

Ze zullen idd. gewend zijn aan mensen voor hun ramen. Maar als die mensen heftig bewegen, of kinderen lopen te gillen, zal dat hun rust wel degelijk beïnvloeden.

Als je de interactie ziet tussen bijv. Jane Goodall en de chimpansees, of de onderzoekers bij de gorillas, zie je altijd, dat ze rechtstreeks oogkontakt vermijden, dat ze wegkijken, of naar beneden. Ook Jacob van Gennep van 'Aap' zie je altijd oogkontakt vermijden, en alleen een handrug aanbieden, als hij een aap voor het eerst bezoekt.

Toeschouwers zullen hun 'normale' gedrag doorbreken : als ze bezig zijn met voedsel verzamelen of hun jongen zogen, zullen ze die activiteiten bij veel bekijkers waarschijnlijk onderbreken om zich zo goed mogelijk te verstoppen.
Dat ze jou aanstaarden was waarschijnlijk, omdat jij afwijkend kijkersgedrag vertoonde : mensen lopen langs, normaal gesproken, maar blijven niet 3 kwartier naar ze kijken. Ze zullen je als bedreigend ervaren hebben, en dat moet je dus in de gaten houden, als dier. Ze wilden waarschijnlijk maar één ding : dat je zou ophoepelen, en ze hun ape-ding liet doen...

(Dit is trouwens alleen wat ik zelf heb gezien en geconcludeerd bij het kijken naar Animal Planet en documentaires - en mijn ervaring met honden en katten, wat betreft het aankijken van dieren)