Wat is eigenlijk het verschil tussen een kadaver en een karkas?

Of is het allebei hetzelfde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.5K

Antwoorden (6)

Vlgs mij is een kadaver een lijk en een karkas een skelet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij zit het verschil in de hoeveelheid vlees die nog om de botten zit. Een nog niet zo lang dood beest is een kadaver. En als het zo goed als verteerd of door andere dieren opgegeten is, dan hou je het karkas over.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is hetzelfde. Alleen komt karkas uit het Frans, en skelet uit het Grieks.
Een kadaver is een lijk met het vlees er nog aan, een karkas is een lijk dat reeds aangevreten is:

http://www.dierenrijk.nl/Dieren/Vale-gier

(kijk bij voeding en gedragingen)

Toegevoegd na 12 uur:
en een skelet is een kaal karkas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
karkas=skelet, je link moet steeds kadaver zeggen waar het karkas zegt.
Een karkas is het als de ingewanden uit kadaver zijn verwijderd of gegeten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kadaver is alleen van dieren, een karkas kan ook van een mens zijn (en ja ik weet dat een mens ook een dier is). Verder is een kadaver een dood dierenlichaam en een karkas zijn alleen de botten (dus geen vlees meer).

Een kadaver is een dood dierenlichaam volgens van Dale.
Karkas: geheel van botten van mens of dier die overblijven als de rest van het lichaam is vergaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals vaak in het leven is je vraag niet met één antwoord volledig te beantwoorden, dus zie hier mijn twee antwoorden:

a) Taalkundig
Taalkundig gezien is een karkas een skelet, dus alle botten van een dier (of mens) bij elkaar.
Een kadaver is het dode lichaam van een dier, en niet van een mens volgens de Dikke Van Dale.
Een 'lijk' is het dode lichaam van een mens óf een dier, allebei, dus.

b) Wettelijk
Je hebt ook wettelijke begrippen die gek genoeg van de taalkundige definities kunnen afwijken:
- Een kadaver is het dode lichaam van een dier dat niet in het slachthuis en onder veterinair toezicht is geslacht. Een kadaver dient dus altijd afgekeurd te worden en mag nooit bestemd worden voor humane consumptie, behalve in het geval van dieren uit wilde jacht. Het kadaver (van een fazant of een wilde zwijn, b.v.) dient alsnog door een dierenarts te worden gekeurd, en dan mag het tot "karkas" worden opgewaardeerd.
- Een karkas is volgens de wettelijke definitie zoals wij het in de EU hanteren: het hele slachtdier na slachting en uitslachting.
Per diersoort verandert dit: een karkas van een koe bestaat uit botten en vlees (zonder huid en ingewanden), van een varken uit vlees, botten en huid (zonder ingewanden), van een kip uit vlees, botten en huid (zonder ingewanden en veren), en ga maar zo door...

Voor de echte die-hards, zie de wettelijke definities in de Europese wetgeving via de link, Verordening (EG) 853/2004.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om antwoord te geven aan een eerdere reactie:
Karkas=skelet, maar alleen taalkundig gezien, want in wettelijke zin heeft een karkas nog vlees erop zitten, en evt. ook huid.