Wat betekent impliciet in deze context?

De IASB (accountancy verslaggevingorganisatie) gaat er impliciet van uit dat de verwerking van termijnen in mindering worden gebracht op de post Onderhanden werk. Even later kom ik tegen dat zij het volgens hun juist niet mag.

Ik dacht dat impliciet al die tijd betekende 'niks anders dan'. Op internet kom ik betekenissen tegen die ik naar mijn mening hier niet op kan toepassen. Nu vraag ik me af wat het woord impliciet in deze context betekent?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Antwoorden (2)

Impliciet betekent dat in dit geval meer iets als: "standaard", of "als je niets anders opgeeft"

Stel je hebt een vervoermiddel nodig om op een bepaald adres te komen. De keuze is fiets, auto of trein.
Iemand stelt er impliciet vanuit te gaan dat je met de auto zult komen.

Die verwacht dan dat je met de auto komt, tenzij je zelf aangeeft met welk vervoermiddel je komt: fiets, trein (of eventueel toch de auto)

In jouw geval gaat de IASB er dus standaard vanuit dat de verwerking van termijnen in mindering worden gebracht op de post Onderhanden werk.

Dat het verderop eigenlijk blijkt dat niet het eigenlijk niet had gemogen geeft aan dat ze een niet zo'n handige standaard-optie hebben gekozen, maar dat doet aan de betekenis van de zin niets af.
Impliciet moet je in deze context zien als 'stilzwijgend', niet nadrukkelijk uitgesproken. Het tegengestelde woord 'expliciet' betekent dat het juist nadrukkelijk is aangegeven en geldt dan als juist en dan kan een uitwerking niet bijgesteld worden.

De IASB gaat er dus 'zonder dat het uitdrukkelijk is uitgesproken' van uit en komt er later achter dat ze altijd verkeerd hebben geïnterpreteerd of gehandeld met de termijnverwerking. Het blijkt later juist niet te mogen uit de tekst. Ze kunnen er dan vanwege het impliciete karakter nog makkelijk een aanpassing van maken.
Had er expliciet gestaan, dan is dit uitdrukkelijk zo gesteld en mogen ze het niet zomaar anders gaan doen.
amc