Waar komt het woord plaatboef vandaan?

In de zin van "hij is een plaatboef"

7 jaar geleden
in: Taal
10.5K
SimonV
7 jaar geleden
Een plaatboef is een oud Rotterdams scheldwoord. Plaat kan je snufferd, gezicht betekenen: op je plaat gaan. http://straatjutten.nl/2012/01/1635-de-plaatboef/
SimonV
7 jaar geleden
Uit nieuwsgierigheid heb ik de Plaatboef gebeld: zij wisten echter ook niet wat de naam betekende of waar de naam vandaan kwam...
SimonV
7 jaar geleden
Plaatboeven zijn oplichters en geldwolven.
Ik kan me voorstellen dat plaat in dit geval iemand betekent ("pars pro toto"): van iemand(s gezicht) stelen.
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Plaatboef...? Nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
'Plaat' slaat hier op de Rotterdamse buurt 'Heijplaat' en dat was/is de meest vrijgevochten (lees: crimineel) buurt van Rotterdam. Een ieder die daar woont is een 'plaatboef'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Net zoals een 'Sjaarloser', iemand die uit de slechte wijk Charlois komt...
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.
FreekFluweel jammer dat je je antwoord bij reacties hebt gezet anders had ik het als beste antwoord gekozen.

Het beste antwoord

Uit het Rotterdamse dialect. Plaat betekent gezicht (bek, muil).

En dan boef. Wellicht is dat afkomstig van 'bof' in de betekenis van: een zichtbare opzwelling ten gevolge van een klap of slag. In het Middelnederlands al had bof ook de betekenis van "opgeblazen gezicht".

Dan werd oorspronkelijk met plaatboef dus iemand bedoeld die een gezwollen gezicht had doordat hij in elkaar was geslagen (omdat hij slechte dingen had gedaan).
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Nogal gezocht....
Niet overtuigend.
Pieterke
7 jaar geleden
Bedankt
SimonV
7 jaar geleden
Als boef in plaatboef geen boef betekent maar het iemand is "die een gezwollen gezicht had doordat hij in elkaar was geslagen", kan dat iedereen zijn.
Ik denk dat FreekFluweel het juiste antwoord gegeven heeft (bij Vraag -> Reacties).