Staan de Nederlandse plaats Tilburg en de Engelse plaats Tilbury etymologisch in verband met elkaar?

Hebben die plaatsnamen dus gemeenschappelijke bronnen? Die vraag kwam gisteren in mij op toen ik las dat er in de haven van Tilbury verstekelingen werden aangetroffen, en eerst meende dat er Tilburg stond.

Amadea
9 jaar geleden
in: Taal
6.6K

Het beste antwoord

Zowel Tilburg als Tilbury zijn afkomstig van: burcht op/in nieuw gewonnen land.

Til: nieuw gewonnen land
Burg of Bury: burcht
SimonV
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

De oorspronkelijke schrijfwijze van beide plaatsnamen is verschillend.
Tilbury = Tilaburg (8e eeuw, monnik Sint Bede) en Tilberia (Domesday Book, 1086). Er zijn twee mogelijke verklaringen: 1. burcht of woonplaats van Tila; 2. burcht of woonplaats in laagland.
Tilburg = Tilliburgis (eerste vermelding in 709). Betekenis: woonplaats op/in nieuw gewonnen land. Aldus Lauran Toorians in Tilburg (tijdschrift voor geschiedenis, monumenten en cultuur), 2002, pag. 64-70. Artikel: De etymologie van Tilburg en Udenhout. Bron: Meertens Instituut.