Waarom winnen 'we' goud, maar verliest alleen Sven & coach?

Waar komt toch dat rare 'we' vandaan in het aantal medailles dat 'we' hebben en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een verkapte versie van deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/voetbalsfans-winnen-verliezen.19263

Het beste antwoord

Pure psychologie. De mens is een groepsdier, dus wil graag ergens bijhoren. Het liefst sluiten we ons aan bij winnaars (pure overlevingstacktiek). Zolang het goed gaat, wil je je identificeren met de winnaar, wil je meedelen in het goede gevoel. Gaat het ineens verkeerd, dan moet je (vanwege puur lijfsbehoud) zo snel mogelijk deze 'leider' verlaten. Vergelijk het met een roedel wolven. Zodra een ander alfa-mannetje de leiding overneemt, zie je vaak dat de oude wolf verstoten wordt...zo heb je de leiding, zo ben je niks meer....

Precies dit gebeurt er bij jouw vraag. We trekken onze handen af van verliezers, en praten in ons hoofd het wel weer goed, dat we ooit bij de winnaar hebben gehoord. 'Het is maar een spelletje' zegt men dan. Of: 'Ik had er op voorhand al niet zo'n goed gevoel bij...'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het heeft dus niet zozeer met Taal te maken. De vraag past beter in de categorie Psychologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een goede prestatie schrijven we graag onszelf toe, daar kan je trots op zijn. Een slechte prestatie willen we niets mee te maken hebben. Daarom zeggen we dat 'we' hebben gewonnen met het EK maar dat 'Nederland' heeft verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt! Ik vind het persoonlijk onzin om we te zeggen, maar het is wel zo! Leuk voorbeeld uit KOPspijkers: "financiële meevallers schrijven we liever in guldens, maar tegenvallers in euro's!"
Als iets positief is willen wij daar ook deel van uitmaken.
kijk een hoe goed we zijn
En als iets negatief is willen we daar niets mee te maken hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iets positief is willen WIJ daar ook deel van uitmaken.
kijk een hoe goed we zijn
En als iets negatief is willen ZE daar niets mee te maken hebben. :P;) +1