Wat zijn de regels voor het spellen van samengestelde woorden?

Tot zover ik weet zijn woorden als: ''samengesteld, glitterlamp, vertrouwenspersoon'', noem maar op, 1 woord. Toch zie ik zulke woorden vaker gespeld los van elkaar geschreven. Zoals: ''samen gesteld''. Dit is toch incorrect..? Of ben ik abuis? Wat zijn hiervoor de regels en wanneer dient er (behalve met afkortingen) een horizontaal streepje te worden gebruikt? Thnx!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

De regel is dat woorden die één begrip vormen één woord zijn en dus aan alkaar horen te worden geschreven; zoals waterpomptang, vitrinekast...
In elk geval dus de woorden
- met -s,-e of -en als verbindingsteken zoals; doktersadvies, horlogemaker, boerendochter.
- 2 delen van een splitsbaar werkwoord zoals;uitschelden, (hij schold uit)
- woorden die gemaakt zijn van er, hier, daar of waar + een voorzetsel, zoals; ervoor, erop, hierna, waardoor, daartegenover etc.

Een koppel- of scheidingsteken gebruik je bij;
- woorden die onoverzichtelijk worden; doe-het-zelfwinkel
huis-aan-huisblad.
- tussen 2 klinkers, vanwege de uitspraak; na-apen,zo-even,
- bij letters, cijfers andere tekens en St. of sint; 55-plusser,
x-factor, Sint- Nicolaas.
- bij aardrijkskundige namen of woorden die ervan zijn afgeleid; Noord-Frankrijk, Zuid-Hollandse, Nieuw-Zeelander.
- in woorden met; ex-, pro-, non-, oud-, niet-,anti- ( bij anti alleen als het woord erna begint met een hoofdletter zoals
anti- Duits,maar antivries, antiburgerlijk). ex-man, oud- leraar, non-profit, niet-roker.

Let op! In al hun wijsheid hebben de taalfreaks van het laatste uur besloten om het nog even moeilijker te maken.
Voorvoegsels als loco-,quasi-, vice-, privé- en semi-, worden nu gekoppeld zonder streepje; locoburgemeester,
vicedirecteur,privéterrein maar wanneer 2 klinkers met elkaar botsen wordt het ; privé- initiatief, vice- eersteminister.

Let op bij woorden als tekort, tegoed, teveel. Die schrijf je alleen aan elkaar als ze als zefstandig nmw gebruikt worden. Ik heb nog geld te goed, maar mijn tegoed op de bank is aangevuld.

Je schrijft ook; degene,datgene,dezelfde, hetwelk, maar....
die zelfde en een zelfde.
-weleens (komt weleens voor)wel eens ( hij wil dat wel eens meemaken).
-zojuist (het is zojuist gebeurd)zo juist (is het zo juist of goed)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je ziet dit inderdaad vaak, en ook vaak fout. Ik denk zelf dat het komt door het Engels, waar woorden vaak wel in tweeën worden geschreven.
In de link vind je wat regels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou idd goed kunnen. Zouden mensen die niet of slecht engels spreken dat dan klakkeloos overnemen? Ik maak die fout weer vaak in het engels. Thnx!
Die samenstellingen met spaties noem ik de Engelse ziekte. In het Engels zie je in zo'n geval vaak wel een spatie, in het NL niet, hooguit een koppelteken.
Zie voor de regels hier:
http://www.onzetaal.nl/advies/samenstelling.php
Zie voor hilarische missers hier:
http://www.spatiegebruik.nl/

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij SOS trouwens ook spatie-instructie: http://www.spatiegebruik.nl/regels.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zitten idd een paar grappige doch stomme fouten tussen zeg:.) maarre... ik dacht dat engelse ziekte een aandoening is waarbij beenderen kunnen verkrommen..? ook wel Rachitis genoemd? ;)
Is een bekend woord voor een aandoening een nieuwe betekenis geven dan weer een Nederlandse ziekte? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt hoor, die Engelse ziekte. Maar als ik het uitleg weten mensen altijd gelijk waar ik het over heb ;-)
Volgens mij is er nog geen goede term voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het rachitis of is het T6 ziekte? T6 (of is het T8?) is het automatische woordherkenning programma (woordherkenningsprogramma? met een verbindings S ?) van Sony Ericsson. Maar het wordt door veel meer producenten gebruikt (oa Nokia, Samsung) Dergelijke samengestelde woorden worden niet door het programma herkend. Dan is het handiger beide woorddelen los te schrijven... Dat is tenminste bij mij meestal een grote reden van de vervuiling -welke naam hij dan ook draagt. Soms weet ik niet eens meer hoe je een dergelijk woord 'in het echt' schrijft...
Dat men de woorden apart schrijft, komt volgens mij door het gebruik van de Engelse taal. Die kent dergelijke samenstellingen niet. Hoe de regels exact zijn, weet ik niet. Heeft te maken met het soort woord: bijvoegelijk naamwoord of niet. Ik leg het wel 's uit met: "Deze auto is goed gekeurd, en blijkt niet goedgekeurd te zijn." Het is ook hoogst ergerlijk, als je de tekst naar de letter leest, dan leest het voor geen meter. Net zoiets als jou / jouw of na en naar. Ben benieuwd naar de juiste regels, ik doe het meer op gevoel.