Wat is het tegenovergestelde van natuurlijk?

Of eigenlijk de tegenovergestelden (meervoud) want "natuurlijk" heeft nogal wat verschillende betekenissen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
6.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cultuurlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's ook geen fout antwoord lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet, maar het was ook niet echt serieus bedoeld ;)

Het beste antwoord

Synthetisch.
Je hebt natuurlijke stoffen en synthetische stoffen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Andere antwoorden zijn vaak ook wel steekhoudend,
maar bij chemisch praat je al gauw over chemische stoffen, die komen in de natuur ook voor en de natuur hangt van (bio)chemie aan elkaar.
Als je het over natuurlijke dingen hebt, vind ik dat die gelinkt zijn aan zoals je ze in de natuur tegen komt.
Als je spreekt van tegennatuurlijk, dan wordt vaak een vorm van handelen beschreven die niet geaccepteerd is, zoals in de westerse wereld bijvoorbeeld pedofilie, sadisme, psychopathie beschouwd wordt (OOK DOOR MIJ) nochthans door natuurlijke personen wordt gebezigd.
Bovennatuurlijk kun je de soms wat esotherische zaken zien, waarvan voor een aantal nog geen goede natuurlijke beschrijving bestaat (zoals telepathie) en een bult bedrog
wat -in het gunstigste geval- onder illusionisme zou kunnen vallen.
Met synthetische stoffen worden echter materialen bedoeld die in de natuur -zoals wij die nu kennen niet voorkomen, zoals nylon en de vele andere kunststoffen (vaak plastic genoemd) en Kevlar ,Plutonium en alle andere elementen met een atoomnummer boven de 92.
Zo zijn er nog vele stoffen op te noemen.
Ook genetisch gemanipuleerde gewassen en ander leven zou je deels synthetisch kunnen noemen, alhoewel daar natuurlijke productiemethoden aan ten grondslag liggen
en in die zin meer "intelligent design" genoemd zouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

onnatuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in de natuur komen chemische reacties voor. Ruik je als je naar de plee gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het omega effect he, de uiterste komen bij elkaar
gemaakt/ geposeerd/ misschien ook theatraal
13 jaar geleden
kunstmatig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet-vanzelfsprekend
onnatuurlijk
gemanipuleerd
vervreemd
onwerkelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegennatuurlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onnatuurlijk, dus alles wat nagemaakt is, echte nep dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Artificieel =

kunstmatig, kunstig, aanstellerig, nepperig, gekunsteld, onnatuurlijk.