Moet het has of have zijn in deze zin?

You are the first person that (has/have) ever given me feedback.
Wat is correct en waarom?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het goed versta klopt de hele zin niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Want? You are the first person that has ever given me feedback. Jij bent de eerste persoon die mij ooit feedback gegeven heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het moet zijn: You are the first person ever that has given me feedback.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Want? Wat is het verschil? Jij bent de eerste persoon die mij ooit feedback gegeven heeft.
Jij bent de eerste persoon ooit die mij feedback gegeven heeft. Beiden zijn correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het een beetje vergelijken met "heeft" en "hebben" Je kunt niet zeggen "you are the first person that have (hebt of hebben) ever given me feedback".
Poet
10 jaar geleden
Grappig: de eerste persoon de derde persoon (enkelvoud)

Antwoorden (3)

Has is in deze juist.

Toegevoegd na 3 minuten:
You are the first person WHO has ever given me feedback.

Who is beter dan that.

http://www.writing-skills.com/grammar/the-person-that-or-the-person-who/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Has is inderdaad goed. A person is namelijk 3e persoon enkelvoud. Het feit dat met "a person" wordt gedoeld op you (=2e persoon) verandert dit niet en daarom is have niet juist.
10 jaar geleden
Citaat uit de King James bijbel (Exodus 20:2): "I am the Lord thy God, which haue brought thee out of the land of Egypt, out of the house of bondage".
"The Lord thy God" heeft hier de persoonsvorm "haue" (= have) en niet has, en wordt dus wel degelijk als eerste persoon opgevat omdat het verwijst naar "I".
Analoog hieraan zou "the first person" dus tweede persoon zijn en de persoonsvorm "have" krijgen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Normaliter beantwoord je een vraag aan de hand van hedendaagse taal. 2 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. Hier zou ook heel Nederland "heeft" zeggen ondanks dat de bijbel wat anders vermeldt.
Poet
10 jaar geleden
Goden doen bijna alles nét even anders :-)