Waarom wordt een zonnebed ook wel een ligbed genoemd?

Een bed lijkt me per definitie bedoeld om op te liggen. "Ligbed" is dan dus dubbelop. Op zo'n zonnebed kun je ook languit zitten. Een zitbed zou dan een logischer naam zijn. Maar waarom wordt het dan toch ligbed genoemd?

bamibal
7 jaar geleden
in: Taal
2.2K

Het beste antwoord

Liggen is uitgestrekt rusten. Een persoon op een ligbed heeft een liggende houding, dat bed heeft de vorm van een lang vlak. Vaak is het hoofdeinde wel hoger (of kan het hoger gezet worden), en het voeteneinde kan naar beneden aflopen. Daar wijkt het dus af van een gewoon bed.

De term zonnebed stamt uit het Engels en dateert van 1980. Een zonnebed is ontworpen om daarop liggend de huid door ultraviolette stralen kunstmatig te bruinen. Een zonnebed is daarom niet hetzelfde als een ligbed, en eigenlijk klopt de vraag dus niet. Maar als je googelt op het woord krijg je inderdaad ook ligbedden te zien, dus het begrip wordt tegenwoordig kennelijk ook opgevat als bed om buiten op te liggen zonnebaden.

Een bed is specifiek een plaats om te slapen. Daar is een ligbed in principe niet voor gemaakt, hoewel er best mensen een dutje op zullen doen. Op een ligbed ga je om in de buitenlucht languit te relaxen. Niet om te zitten, daar heb je al een stoel of wat luier een ligstoel voor. Nee juist om te liggen, dus is ligbed daar een uitstekende naam voor.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist +.
SimonV
7 jaar geleden
Geen speld tussen te krijgen. Plus.