Wat is het algemene Engelse woord voor "sluiting" ?

Ik ben bezig met het ontwerpen van een serie patronen voor haakwerkstukjes voor beginners, en omdat Nederland voor mij helaas geen markt is, doe ik dat natuurlijk standaard in het Engels.

Haaktermen en algemeen Engels is voor mij niet echt een probleem, maar ik struikel nu een beetje over het woord "sluiting(en)."

De voorwerpen hebben namelijk allemaal verschillende sluitingen (klittenband, drukknop, knopen, houtje-touwtje, ritsjes, strikjes, magneetjes, van alles wat)m en hoewel ik de individuele namen wel ken (velcro, snap-on, button, zipper, etc) kan ik het overkoepelende woord voor "sluiting" niet vinden.

Het eerste dat in mij - en de vertaalmachines - opkomt is 'closure' , maar ik weet bijna zeker dat dat in dit verband niet goed is. Je praat volgens mij niet over de ' closure' van een tas of broek of etui. Maar wat dan wel ? Hoe vertaal je ' een tas met verschillende soorten sluitingen' in goed Engels ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

Fastenings?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Hé TomN zet je bril even op ......... wat staat er nou ik de tekst van Marleen??? Wel goed lezen hoor!
Volgens mij is closure het meest geschikte verzamelwoord voor sluiting. Verdar kan je specifiëren over welke sluiting het gaat: button, popper, buckle, enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi Marleen, wat je al zei er zijn veel individuele woorden voor allerlei soorten sluitingen, misschien vindt je hier het juiste woord...

NL: sluiting, sluitwerk
EN: closure, fastening device

Techniek en Industrie
NL: sluiting, slot, grendel
EN: catch, lock, latch

NL: sluiting, haak, gesp
EN: metal lace, fastener, buckle
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je niet mis gaan met fasteners. Zo noemt mijn engelse vriendin namelijk bijna alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de hand van mijn Kramers pocketwoordenboek kom ik toch vooral op: fastener.

Dat blijkt ook uit de voorbeeldzinnen, maar het klinkt mij ook heel goed: iets vastmaken, iets dicht doen, iets sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fastener lijkt me het beste in jouw geval.

sluiting
vrouwelijk zelfstandig naamwoord -en
1 shutting, closing, locking
2 lock, fastener, fastening
Bronnen: