Het is: Zowel Jan als Piet loopt op straat. Maar wat is juist: Zowel Jan als ik loopt op straat of Zowel Jan als ik loop op straat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Erna55
8 jaar geleden
Taaladvies zegt daarover dat je dan meervoudsvorm kunt gebruiken. Het is in het algemeen aan te bevelen in zinnen met zowel ... als ... de enkelvoudsvorm van het werkwoord te gebruiken: Zowel de politie als de brandweer is ter plaatse. Ook de meervoudsvorm komt wel voor. Het gebruik van het meervoud is evenwel niet voor iedereen aanvaardbaar. Het Handboek Verzorgd Nederlands veroordeelt het als 'niet correct'. De Schrijfwijzer oordeelt minder streng, maar stelt wel voorop dat we de persoonsvorm bij voorkeur in het enkelvoud schrijven. Volgens de Schrijfwijzer is het meervoud wel noodzakelijk wanneer de delen van het onderwerp een verschillende persoonsvorm vragen, of wanneer er nog een toevoeging in het meervoud komt: (1) Zowel mijn man als ik zijn (niet is/ben) in Indië geboren. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/949/zowel_de_politie_als_de_brandweer_zijn_is_ter_plaatse/
amc
8 jaar geleden
Feitelijk loop je alle twee dus lopen jullie en kan je goed meervoud gebruiken. Enkelvoud klinkt ook niet echt lekker...want hij loopt en ik loop. Je kan dan niet zeggen hij loop en dat doe je nu in feite wel.
amc
8 jaar geleden
je kunt dus ook niet zeggen 'zowel hij als ik loopt op straat':-)

Antwoorden (1)

Het meervoud wordt gebruikt als er sprake is van twee enkelvoudige onderwerpen die elk een verschillende persoonsvorm vereisen.
Dus "Zowel Jan als ik lopen op straat".
SimonV