Waarom noemen we gordijnen open als ze dichtgevouwen zijn?

Hallo, ik vraag mij dit al een tijdje af, een gordijn is gebruikelijk gezien het grootste gedeelte van de dag zo opgesteld dat wij als mensen het raam zoveel mogelijk van het raam kunnen zien, toch noemen wij deze stand van de gordijnen 'open', vraagt iemand of je de gordijnen open wilt doen, dan bedoelt diegene dat je de gordijnen weer in elkaar vouwt en het raam zoveel mogelijk openstelt zodat je van de zon kan genieten. Dit is de omgekeerde wereld aangezien je juist de gordijnen weer opvouwt, je pakt ze weer in, je sluit ze juist, immers gebruik je ze ook nu niet. Dus doe je ze dicht. Zeggen we dit dan allemaal fout? Want als we gordijnen juist ' openvouwen' , dan sluiten we het raam, toch noemen we dit de gordijnen sluiten .. Dat is gek en ik vroeg mij af of hier een logisch antwoord op was.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men vouwt de gordijnen niet op. Dat doet men als de gordijnen zijn gewassen en men ze eventueel in de kast wil leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En nog anders behandel je vitrages [dunne glasgordijnen, waar je wel van binnen naar buiten doorheen kunt kijken, maar niet andersom], die hang je nat op. Zodat ze keurig 'uithangen' en kreukvrij uit de strijd komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ditzelfde probleem geldt ook voor bruggen die open/dicht zijn. Het hangt er vanaf vanuit welk perspectief je kijkt.

Antwoorden (2)

Met de gordijnen open doen, openen we de blik op de buitenwereld, of op ons interieur. Met het sluiten van de gordijnen zonderen we ons af van de buitenwereld. Dus je kijkt niet naar de toestand van de gordijnen maar op het resultaat van die toestand
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, ja, Mylord, dan sluit ik het gordijn, zoals Edith Piaff zong.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus kijkend naar de toestand, zeggen we het dus verkeerd om als we kijken naar gordijnen? Dus doordat we kijken naar resultaat is het openen en sluiten van gordijnen verkeerd om gegaan.
Meestal zijn het twee gordijnen die tegen elkaar aan sluiten als ze dicht gesloten zijn.
Het zijn dan gesloten gordijnen. Haal je ze van elkaar af dan verbreek je de sluiting als het ware en open je ze weer.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat is dus een poort-principe, maar dan nog vouw je de gordijnen dus open voor een dicht resultaat, dus blijft de vraag, zeggen we het verkeerd om?
amc
8 jaar geleden
Het is een kwestie van perspectief. Vanuit mijn perspectief zie ik het als poort-principe. Iemand die het ziet als dichtvouwen, omdat ze dan dicht op elkaar zitten, zal het vanuit dit perspectief zien. Ik neem aan dat we allemaal aannemen dat wanneer de gordijnen dicht zijn, de kamer donker is en de zon buiten gesloten is en dit de daadwerkelijke betekenis is van gesloten gordijnen. Iedereen zal zeggen dat de gordijnen dicht zijn als ze tegen elkaar aan gesloten zijn, dus wordt er deze betekenis aan gegeven. We zeggen het dan goed, hoe je het ook ziet.