Waarom schrijf je in de aanhef van een brief 'de heer Jansen', je schrijft toch ook niet 'de mevrouw Jansen'?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee wat schrijf je dan aan mevrouw Jansen?
Amadea
8 jaar geleden
Omdat we vroeger 'mijnheer' schreven. Dat is ouderwets geworden, maar meneer is spreektaal. En 'heer Jansen' staat raar.
Antoni
8 jaar geleden
@ronron1212, de vraag gaat om het niet-gebruiken van het woord "de" bij een adressering aan een mevrouw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, ik bedoelde de aanhef in een adresregel, niet de aanhef-titel, maar verbeter mij als ik de vraag verkeerd geformuleerd heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal laat je heer of mevrouw weg. Alleen een voorletters of de voornaam. En idd zeker niet de heer of zoiets
Dit had ik ook niet zo begrepen..
Antoni
8 jaar geleden
@HenkW, in de adressering van een brief komt geen aanhef voor. Een aanhef is de eerste zin van een brief: "Geachte heer" of "Geachte mevrouw" (desgewenst gevolgd door de achternaam van de geadresseerde en een komma).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, je schrijft : Geachte heer Jansen of Geachte mevrouw Jansen.
Tevens Geachte meneer van Dalen of mevrouw van Dalen
In het adres: J. van Dalen
Ik hoop dat dat duidelijk is.
Suc6
Amadea
8 jaar geleden
Verhip ja, zou 'm daar de clou in zitten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Flevoboy1970,
Dan wordt het dus Geachte heer Van Dalen of Geachte mevrouw Van Dalen. "Van" met een hoofdletter als alleen de achternaam genoemd wordt.
Dan zijn er schrijvers die de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt. Die schrijven dan Geachte heer V. Dalen, maar dat betekent dat de heer Dalen bijvoorbeeld Vincent of Victor als voornaam heeft.

Het beste antwoord

"Mevrouw" komt oorspronkelijk van "mijn vrouwe". "Vrouwe" betekende oorspronkelijk heerseres/meesteres, later edelvrouw en deftige dame.

Op zeker moment is het de aanspreek- en aanschrijfvorm geworden voor alle getrouwde vrouwen en nog later voor alle vrouwe.

"Aan mijn vrouwe Jansen", dat klinkt toch chic. Het woord "de" past niet voor een bezittelijk voornaamwoord als "mijn". Nu is het 1 woord geworden maar we zien de erfenis uit een ver verleden.
Computoon
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom je 'de heer' schrijft.
Computoon
8 jaar geleden
Nee, maar wel waarom je niet "de mevrouw" schrijft.
Je ziet soms wel aanschrijvingen als "(aan) meneer J Jansen" maar dat komt wat onbeholpen over. Dan wordt echter ook niet geschreven "aan de meneer Jansen". Ik denk (geen bewijs) dat we in die hoek wel het antwoord moeten zoeken: "Heer" heeft altijd als los zelfstandig naamwoord bestaan en daarom kunnen we er een lidwoord voor zetten.
"Meneer" (van "mijnheer") en "mevrouw" (van "mijn vrouw") waren ooit "losse woorden" en voor het bezittelijk voornaamwoord "mijn" kun je geen lidwoord zetten. Waarom het bij correspondentie "de heer" is geworden (dus niet meneer) maar daarentegen "mevrouw" (en niet "de vrouw") zal een raadsel blijven tot een collega-vraagbeantwoorder het antwoord vindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of: de weledelgestrenge heer
de weledelgestrenge vrouwe
bij bepaalde gelegenheden ;;))