Wat kun je het beste spreken tijdens een sollicitatiegesprek? Je eigen dialect, abn, aangepast abn?

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek en ben benieuwd wat ik moet spreken.

Abn: Je spreekt echt alles letterlijk uit zoals het er staat: ver an de ring

Aangepast ABN: Je spreekt de n niet uit, en spreekt woorden uit op de manier die het gemakkelijkste gaat: ve rant woordelijk ve reniging(ipv ver eniging)

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik wil leraar worden op de middelbare school in het vak Wiskunde en Natuurkunde.

Toegevoegd na 54 minuten:
*in de vakken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heet trouwens niet Algemeen Beschaafd Nederlands meer, maar gewoon Algemeen Nederlands. ABN zou insinueren dat dialecten niet beschaafd zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wtf:p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
standaard Nederlands volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk gedoe altijd... als we nou gewoon allemaal eens onszelf konden zijn hoefden we ons over dit soort dingen helemaal niet druk te maken
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik zou gewoon Nederlands spreken
dat doen de meesten in dit land
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi3 heeft gelijk, ondertussen is het weer veranderd en heet het standaardtaal ;D

Antwoorden (8)

Ik zou aangepast ABN doen.
Want dan kunnen ze je wat beter leren kennen en verstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat hangt er helemaal van af om wat voor bedrijf het gaat en welke functie je daar wilt gaan vervullen. Een receptionist/telefonist moet natuurlijk ABN spreken. Maar iemand die achter de schermen werkt en geen contact met klanten heeft hoeft in principe geen taaltalent te zijn. Dus in het algemeen kan deze vraag niet beantwoord worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Met de toegevoegde informatie lijkt het mij duidelijk dat je tijdens het sollicitatiegesprek ABN moet spreken. En als je aangenomen wordt laat je het er vanaf hangen wat het taalgebruik van de leerlingen is. Spreken zij allemaal hetzelfde dialect als jij, dan kun je dat gewoon meedoen want dan zal iedereen jou verstaan. Maar is het een ander soort dialect, dan moet je voorkómen dat er spraakverwarring kan optreden en is het 't handigst om aangepast ABN te gebruiken.
Amadea
12 jaar geleden
Het aangepast ABN lijkt mij het best, je bent beleefd, maar ook niet stokstijf. Je kunt dan wat losser praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon duidelijk articuleren. Spreek niet wat je op straat hebt aangeleerd en vermijd 'turbo-taal'.
Zal voor jouw voorbeeld het meest neerkomen op 'aangepast' ABN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon ABN praten, praten met zgn accent, schijnt de mode te zijn, komt dom over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan waar je gaat solliciteren. Probeer je aan te passen aan de organisatie waar je solliciteert. Praat men abn dan praat jij ook abn. Spreken zij met een accent dan kun jij dat ook doen mits men heeft aangegeven in de vacature dat je alleen abn mag spreken. Niet al te moeilijk doen gewoon jezelf blijven, dan komt het vast wel goed!

In iedere geval heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij je sollicitatie gewoon jezelf blijven, anders komt het erg geforceerd over als je op elke woord gaat letten of je het wel goed uitspreekt. ABN wordt op school gesproken en als leraar zal dit ook van jou worden verwacht. Als er een klein accentje aan zit zal niemand je daarop aankijken, het gaat er ook om dat jij je vak verstaat waar jij voor solliciteert. Mijn natuurkundeleraar sprak ook met een zachte "g" en niemand die zich verder daaraan stoorde, ook al gaf hij les in Noord-Holland. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp jouw onderscheid tussen "ABN" en
"aangepast ABN" niet zo goed.
Ook in het beschaafde Nederlandse spreken, spreek je niet alles letterlijk uit zoals het er staat.

En ook: spreek jij, bij jouw aangepast ABN, de N van verandering niet uit?
En ook dit snap ik niet: Het onderscheid tussen
ve reniging(ipv ver eniging)

Overigens:
De term ABN wordt niet meer gehanteerd.
Men spreekt nu over Standaardnederlands (zo gespeld volgens het Groene Boekje).

Het is tegenwoordig over het algemeen heel acceptabel als en dat men kan horen waar iemand vandaan komt.
Echter: als je uit Limburg komt, kun je niet Limburgs praten en als je uit Friesland komt, kun je niet Fries gaan praten in een sollicitatiegesprek.

Maar anderzijds kun je ook niet heel overdreven "correct" gaan spreken als jou dat niet eigen is.
Dus hou het maar op een manier van praten die netjes en soepel klinkt, misschien bedoel je dat met aangepast ABN.
In de loop van het gesprek komt je er vanzelf achter
of het misschien toch wat losser mag.