Niet ' steeds' hoor.
Vroeger had het nederlands geen vaste spelling. Iedereen schreef zoals hij sprak, en als je heden ten dage nog hele oude documenten leest (van ruim voor 1800 vooral) levert dat soms zeer amusante spellingen op.

Op een gegeven moment zijn we gaan afspreken dat we woorden voortaan volgens vaste regels gaan schrijven en vervoegen. Vooral om de taal voor iedereen makkeljiker leesbaar en leerbaar te maken.

Taal is echter een levend beestje, dat groeit en zich ontwikkelt. En naarmate de taal verandert, omet soms ook de spelling veranderen. En jammer genoeg gaat dat vaak nogal geforceerd, waardoor de logica soms - zeker in het begin - ver te zoeken lijkt. En wie eenmaal aan een spelling gewend is, went bijna niet meer aan de nieuwe.

Toch moet je er niet aan denken dat we nog met dubbele klinkers zouden schrijven (boomen, koomen, raaken), of dat we de sch nog gebruikten terwijl je hem allang niet meer hoort. (menschen, bosschen). Wanneer de taal echt begint achter te lopen op de praktijk, worden er dus nog wel eens ; van hogerhand' spellingshervormingen doorgevoerd, waar iedereen zich dan aan dient te houden.

De laatste spellingsvernieuwing echter is door een paar wel heel erge enthousiastelingen gedaan. Daarom plukken we tegenwoordig paardenbloemen en eten we pannenkoeken. Zonder enige logica. Er is dan ook een groep mensen die weigert deze nieuwe officiele nieuwe spelling ('groene boekje') te gebruiken, en een logischer , meer gangbare spelling gebruikt (het witte boekje).

En als de taal nog verder gaat ontwikkelen, zullen er logischerwijze vroeg of laat ook weer nieuwe spellingen doorgevoerd gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spelling verandert wel af en toe, maar niet 'steeds'
De laatste spellingswijziging is van 2006, daarvoor was de laatste in 1996, die daarvóór was in 1955. In 2006 is slechts een klein aantal dingen gewijzigd.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_spelling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je het echt wilt weten... omdat de mensen dommer worden, spreektaal overheerst schrijftaal. "je bend een sjembek wat zeurt en je weet niet watzkebeurt"" mavo uitval lijd tot verschrikkingen i kit u nod
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij omdat er teveel mensen Nederlands studeren en die bezig gehouden moeten worden. Ze zeggen dat de taal er "makkelijker" van wordt, maar helaas ben ik het daar niet eens. Pannenkoek met een tussen-n zou met twee pannen gebakken worden, zoals ik het heb geleerd, zoals kersejam van 1 kers wordt gemaakt. Als de taalunie gewoon stopt met een team installeren die de taal moet veranderen, dan verandert het ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees dit eens:

http://www.goeievraag.nl/vraag/verandert-spelling-nederlandse-taal.15645