Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt de uitdrukking kwaaie aardbei vandaan?

Mijn moeder gebruikt als ik boos ben of een slecht humeur heb het spreekwoord kwaaie aardbei. Weet iemand waar deze uitdrukking vandaan komt. Ik kan het via google niet op andere sites vinden. Heeft ze deze uitdrukking misschien zelf verzonnen? Vruchten en planten kunnen immers geen emoties uiten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
932
Poet
8 jaar geleden
Nooit van gehoord en niet vindbaar. Ze heeft het vast zelf bedacht of van een bekende
jc54
8 jaar geleden
"Mijn moeder gebruikt" is tegenwoordige tijd. Waarom vraag je het haar zelf niet?
Maarrrrrr, ik ken de uitdrukking niet, dus het zou best eens zo kunnen zijn dat dit inderdaad door haar zelf verzonnen is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat is geen bestaande uitdrukking. Daarom is er geen antwoord op te geven waar het vandaan komt. Misschien heeft jouw moeder het zelf bedacht, maar het zou ook kunnen dat ze het van haar moeder of haar grootmoeder heeft geleerd.
De oorsprong ervan is wellicht het rode hoofd dat de boosheid de persoon tegen wie het gezegd wordt heeft gegeven.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding