Waar komt de uitdrukking kwaaie aardbei vandaan?

Mijn moeder gebruikt als ik boos ben of een slecht humeur heb het spreekwoord kwaaie aardbei. Weet iemand waar deze uitdrukking vandaan komt. Ik kan het via google niet op andere sites vinden. Heeft ze deze uitdrukking misschien zelf verzonnen? Vruchten en planten kunnen immers geen emoties uiten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
Poet
8 jaar geleden
Nooit van gehoord en niet vindbaar. Ze heeft het vast zelf bedacht of van een bekende
jc54
8 jaar geleden
"Mijn moeder gebruikt" is tegenwoordige tijd. Waarom vraag je het haar zelf niet?
Maarrrrrr, ik ken de uitdrukking niet, dus het zou best eens zo kunnen zijn dat dit inderdaad door haar zelf verzonnen is.

Antwoorden (1)

Dat is geen bestaande uitdrukking. Daarom is er geen antwoord op te geven waar het vandaan komt. Misschien heeft jouw moeder het zelf bedacht, maar het zou ook kunnen dat ze het van haar moeder of haar grootmoeder heeft geleerd.
De oorsprong ervan is wellicht het rode hoofd dat de boosheid de persoon tegen wie het gezegd wordt heeft gegeven.
Amadea