Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welk dialect komt het woord jens voor en wat is de betekenis?

Mijn zoontje draagt de mooie Deense naam Jens.
Het woord jens komt niet voor in de Dikke Van Dale
Nu heb ik al een paar keer iemand dit horen gebruiken in dialect.
Wie kan mij hier meer over vertellen?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik ben benieuwd uit welk dialect het komt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Jens is de Deense vorm van Johannes. Die naam komt uit het Hebreeuws en betekent: Jahweh is genadig.

Als dialectwoord heeft het geen gunstige betekenis. Iemand een jens geven betekent dat je hem slaat.

Toegevoegd na 43 minuten:
Er is geen specifiek dialect te vinden waar het woord jens oorspronkelijk vandaan komt. Het zal boeventaal zijn geweest, en betreft een van de vele synoniemen voor een klap: dreun, hengst, jens, fleer, heis, pats, labberdoedas, oorvijg, lawabbes, oplazer, opdonder, opdoffer, ...enzovoort.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ken het uit de omgeving van Utrecht / Amersfoort. Zou afkomstig zijn van Jonassen (Jonas in de Walvis ?) ; smijten, gooien, werpen (in eerste instantie met een persoon, maar je kunt ook bijvoorbeeld je bankstel of televisie over het balkon jensen.
Ook ken ik wel de uitdrukking "anders krijg je een jens" , waarbij het een met een zwaaiende armbeweging uitgevoerde klap betreft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding