Als je een lap tekst kopierd, moet de voetnoot dan aan het einde van de tekst?

Als ik 10 zinnen kopier, moet de voetnoot dan achter het laatste zin?

Toegevoegd na 50 seconden:
*Kopierd = kopieert

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (1)

Dat is wel gebruikelijk.

Als je duidelijk wilt maken dat je een bepaalde tekst geciteerd wordt, kun je dat ook aangeven in de laatste zin voor de tekst. Achter die zin zet je dan de voetnoot. Voorbeeldje:

In het jaar 1998 schreef persoon X het volgende: [1]

"Hoewel ik ontzettend saaie voorbeelden kan maken, moet ik nu toch even tien hele zinnen volschrijven. Echter, omdat ik daar geen zin in heb, ga ik even valsspelen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lorem ante, dapibus in, viverra quis, feugiat a, tellus. Phasellus viverra nulla ut metus varius laoreet. Quisque rutrum. Aenean imperdiet. Etiam ultricies nisi vel augue. Curabitur ullamcorper ultricies nisi. Nam eget dui."

[1] (hier zet je de bron neer waar het geschrevene staat)

Toegevoegd na 42 seconden:
De allerlaatste zin zet je dus aan het einde van het document, niet direct onder de geschreven tekst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is wel heel ongebruikelijk, het plaatsen van een verwijzing vóór een citaat. Gebeurt bij mijn weten niet in MLA, APA, Harvard of Cicago. Volgens welke stijlgids moet dat? Overigens is het wel gebruikelijk om bij lange citaten geen aanhalingstekens te gebruiken en de tekst te laten inspringen. Overigens is er dus geen sprake meer van een voetnoot maar een eindnoot als je deze aan het eind van het document zet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er wel sprake van een citaat, suikerspinnetje? In een wetenschappelijke publicatie? Meestal hebben tijdschriften, uitgevers e.d. hun eigen voorschriften voor het citeren.