Is deze tekst: '1,001 mensen vinden GoeieVraag leuk', correct geschreven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Voor Nederlandse begrippen niet.

Nu zou het 1 zijn en 0,001 dus 1 en een beetje.

Je kunt wel een punt gebruiken 1.001 maar 1001 is nog altijd het beste :) En pas bij een miljoen of tien duizend is het handig om de punt(en) te gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het gaat om duizend en een niet. In het Engels worden de duizendtallen met komma's van de honderdtallen gescheiden. In het Nederlands met een punt. Helemaal niet ertussen mag ook.
1.000 is dus goed, en 1000 ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, in getallen van meer dan vier cijfers kunnen punten of spaties gebruikt worden om de duizendtallen te scheiden. Een komma is in het Nederlands niet correct. Verder klopt de zin wel.

Toegevoegd na 6 minuten:
De ISO-norm en de BIN-norm schrijven de spatie als scheidingsteken voor (10 000 000), maar in de praktijk is ook de schrijfwijze met punten gebruikelijk (10.000.000).

In vakgebieden waarin veel belang wordt gehecht aan ISO-normen (bijvoorbeeld de techniek en de exacte wetenschappen), is het raadzaam de daarin gegeven richtlijn voor het scheiden van grote getallen (spaties, geen punten) te volgen.
bamibal
12 jaar geleden
Nee. In Nederland is het al eeuwen de gewoonte om als duizendtal-scheider de punt te gebruiken.
Als scheiding tussen eenheid en decimaal wordt meestal de komma gebruikt.

In Angelsaksische landen is dit anders.

Waarschijnlijk komt die komma in dit voorbeeld uit de Angelsaksische hoek, en is de tekst automatisch vertaald.
Dit is heel vervelend, het is een onnodige cultuurschok.

In de praktijk levert die komma veel problemen. Bedragen zijn ineens duizend maal zo groot of zo klein. Vooral bedrijven kunnen hierdoor schade oplopen. Het is voor de programmeurs dus zaak hier goed op te letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard niet, tenzij men bedoelt dat iets meer dan 1 persoon het leuk vindt.
De komma is het scheidingsteken tussen hele getallen en hoeveelheden kleiner dan 1, zoals tienden, honderdsten enz.
M.i. is het onachtzaamheid, onkunde ofwel gewoon dom om klakkeloos Engelstalige gewoonten te verheerlijken en imiteren.
Lijkt me meer tot de GV-categorie Cultuur dan tot Taal te behoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1,001 spreekt me uit als: één-éénhonderdduizendste

Toegevoegd na 21 seconden:
Niet als duizendeneen.
Fout dus.